کد خبر: ۱۰۶۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۵ تير ۱۳۹۶ - 06 July 2017
دو عضو اتاق بازرگانی درباره اینکه چرا نرخ سود بانکی کاهش نیافته است، توضیحاتی ارائه کردند.

دو عضو اتاق بازرگانی درباره اینکه چرا نرخ سود بانکی کاهش نیافته است، توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش تسنیم، سال گذشته، سال تلاش بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بود،  البته  تلاش بی‌سرانجام. شورای پول و اعتبار تصویب کرد که سود سپرده بانکی و سود تسهیلات  کاهش پیدا کند اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده بیشتر با وعده سود بالا فرایند کاهش نرخ سود تسهیلات را ناکام گذاشت.

در سال جاری طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی به‌ضرورت کاهش سود بانکی اشاره‌کرده است و کارشناسان معتقدند که مسئله سود بانکی هرچه زودتر باید در اقتصاد ایران حل‌وفصل شود. احمد صادقیان و عباس آرگون، از اعضای هیئت نمایندگان تهران دراین‌باره گفت‌وگو کردند.

احمد صادقیان، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران معتقد است: "عدم کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی در سال گذشته دلایل متعددی دارد اما ازنظر من، یکی از اصلی‌ترین دلایل در این زمینه بدهکاری بانک‌ها به بانک مرکزی به دلیل درصد سپرده قانونی است. بانک‌ها در حال حاضر رقم سنگینی به دلیل درصد بالای سپرده قانونی و جریمه عدم پرداخت آن به بانک مرکزی بدهکارند.

از سوی دیگر، ادامه رکود فعالیت‌های تولیدی باعث شده شرایط اقتصادی برای تمام بخش‌ها ازجمله بانک‌ها سخت شود. در چرخه‌ای گرفتار شدیم که بانک‌ها برای جذب سپرده بیشتر به مردم وعده سود بالا می‌دهند و آن‌ها را تشویق به سپرده‌گذاری می‌کنند و در ادامه، تسهیلات را با نرخ بالا به تولیدکننده می‌دهند. این در حالی است که تولید رونق کافی برای بازپرداخت تسهیلات با نرخ بالای مدنظر بانک را ندارد. امید بخش خصوصی این است که اقدامات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی در سال 96، به کاهش نرخ سود و در ادامه تسهیلات بانکی منجر شود."

عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران هم می گوید: "دلیل عدم کاهش نرخ سود بانکی در سال گذشته، صرفاً عملکرد بانک‌ها در جذب سپرده بیشتر نیست. انجماد و رکود منافع بانکی کاهش سود را تبدیل به مأموریت دشوار شبکه بانکی کرده است. بانک هم یک بنگاه اقتصادی است که بسیاری از مسائل به آن تحمیل‌شده است. سرعت گردش پول در کشور پایین است و تنگنای مالی صرفاً مشکل بانک‌ها نیست بلکه مشکل دولت هم هست.

اگر رونق فعالیت‌های تولیدی را دنبال می‌کنیم باید نرخ سود بانکی را کاهش دهیم در غیراینصورت پول به سمت بخش مولد اقتصاد حرکت نمی‌کند. بانک به ذات خلق سود نمی‌کند. بانک‌ها صرفاً واسطی برای گرفتن منابع از مردم و هدایت آن به سمت تولید هستند اما زمانی که پول را گران از مردم بگیرند، آن را با چند درصد سود بیشتر به تولیدکننده می‌دهند و این در حالی است که هیچ فعالیت تولیدی بازدهی 28درصد ندارد. به کاهش نرخ سود بانکی در سال 96 امیدوارم اما کار سختی است و به نظر من تنگنای مالی بانک‌ها اجازه نمی‌دهد تا نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند. اگر دولت هم دیون خودش را به پیمانکاران و بانک‌ها پرداخت کند در عمل در اقتصاد رونق ایجاد می‌شود."
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: