کد خبر: ۱۰۶۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۶ - 24 June 2017
روزی که باید روز اتحاد ملت ایران علیه رژیم اشغالگر قدس و موج حمایت از حقوق ملت فلسطین باشد، برای عده کمی دستاویز حمله به منتخب ملت در ٢٩ اردیبهشت شد و به جای شعار «مرگ بر اسراییل» شعار علیه حسن روحانی سر دادند.
روزنامه اعتماد در گزارشی واکنش چهره های سیاسی و دولتی را درباره شعارهای توهین آمیز علیه رییس جمهوری منتخب ملت، معاون اول و نایب رییس مجلس در روز قدس را بررسی کرد و آورد: روزی که باید روز اتحاد ملت ایران علیه رژیم اشغالگر قدس و موج حمایت از حقوق ملت فلسطین باشد، برای عده کمی دستاویز حمله به منتخب ملت در ٢٩ اردیبهشت شد و به جای شعار «مرگ بر اسراییل» شعار علیه حسن روحانی سر دادند.

در گزیده ای از این گزارش می خوانیم:‌ دیروز در راهپیمایی روز قدس در حالی که مردم برای حمایت از حقوق اساسی مردم فلسطین به خیابان آمده بودند، عده‌ای با سر دادن شعار علیه حسن روحانی و چهره‌های دولتی و حامیان او فضای روز قدس را به سوی دیگری منحرف کردند. اقدامی که واکنش رسمی وزیر کشور را به همراه داشت و دستور پیگیری ماجرا را به معاون امنیتی خود صادر کرد. این خبر ابتدا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد با انتشار فیلمی از حضور حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس. 

** واکنش ‌ها به حاشیه‌ های راهپیمایی دیروز
اتفاق دیروز در راهپیمایی روز قدس واکنش‌های گسترده‌ای را در میان چهره‌های سیاسی و مسوولان به همراه داشت. اما پیش‌تر از مسوولان این مردم بودند که پیش‌ قدم شدند و در شبکه ‌های اجتماعی از رییس‌ جمهور کشور حمایت کردند. در میان سیاسیون اما واکنش به این موضوع و محکومیت آن اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناخت و ترجیع ‌بند بسیاری از این واکنش ‌ها این بود که در روزی که وحدت ملت را می ‌طلبد اینگونه اقدامات تنها نتیجه ‌اش بر هم زدن اتحاد ملت ایران است. 

حتی خبرگزاری ها و رسانه‌ های اصولگرا نیز در مطالبی اقدام عده قلیل در توهین به رییس ‌جمهور را محکوم کردند. محمدتقی رهبر جزو نخستین چهره‌های اصولگرا بود که نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد و گفت: این اتفاقات اصلا پسندیده نیست و در راستای وحدت و مصالح ملی ما نیست. به گزارش انتخاب، محمد تقی رهبر اضافه کرد: دشمنان ما از این اتفاقات و شعارها سوء استفاده می‌کنند. 

نخستین واکنش از سوی زهرا احمدی پور، رییس سازمان میراث فرهنگی بود که در حساب توییتری خود نوشت: توهین به رییس‌جمهور در روز قدس پاسخ ناشایست افراط‌گرایان است به انتخابات عقلانی و اعتماد ملت به نظام جمهوری اسلامی ایران. 

شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار هم در توییتر واکنش نشان دادند. مولاوردی نوشت: وحدت‌شکنی در روز قدس همگامی با تلاش‌ های بی ‌وقفه اشغالگران قدس برای انحراف جهان اسلام از مساله فلسطین است. ابتکار هم نوشت: اقدام زشت عده قلیلی با حتاکی و توهین به رییس‌ جمهور، نمی‌تواند وحدت ملی، اقتدار مردم ایران و حمایت از آقای روحانی را خدشه‌دار کند. 

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد هم در حساب توییتری خود نوشت: ‏حاشیه ‌سازی در روز قدس، مخالف منافع ملی و رهنمودهای صریح رهبری بود. مواظب باشیم که جنگ ‌سالاران خارجی را امیدوار نکنیم. 

در این میان اما حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود واکنشی متفاوت نشان داد. آشنا در واکنش به این اتفاق نظر صریح رهبر انقلاب درباره شعار علیه مسوولان را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد و نوشت: بازخوانی نظر صریح رهبر انقلاب درباره شعار دادن علیه مسوولان این را هم عرض بکنیم؛ اینکه من از بعضی مسوولان و سران کشور گله‌ گزاری کردم، موجب نشود که حالا یک عده‌ای راه بیفتند، بنا کنند علیه این و آن شعار دادن؛ نه، بنده با این کار مخالفم. 

اینکه شما یک نفر را به عنوان ضد ولایت، ضد بصیرت، ضدچه، مشخص کنید، بعد یک عده‌ای راه بیفتند علیه او شعار بدهند، بنده با این کارها مخالفم؛ این را من صریح بگویم. بارها به کسانی که می‌توانند جلوی این چیزها را بگیرند، تذکر داده‌ام. آن کسانی که این کارها را می‌کنند، اگر واقعا حزب ‌اللهی و مومنند، خب نکنند. می‌بینید که تشخیص ما این است که این کارها به ضرر کشور است. با احساسات‌شان راه بیفتند اینجا، آنجا، علیه این شعار بدهند، علیه آن شعار بدهند؛ (بخشی از سخنان رهبر انقلاب در 28 بهمن ٩١) 

معاون حقوقی رییس ‌جمهور با بیان اینکه شعار علیه رییس‌جمهور منتخب ملت و توهین به ایشان ایستادن در برابر جمهوری نظام و شعار علیه ملت ایران است، گفت: بی‌تردید پشت صحنه این اقدام خلاف منافع و امنیت ملی عناصر نفودی اسراییل و منافقین قرار دارند.

** واکنش نمایندگان مجلس
اهالی بهارستان هم در واکنش به اتفاقات دیروز در راهپیمایی روز قدس پیش قدم بودند و بسیاری از نمایندگان در حساب توییتری خود یا کانال‌های شخصی‌شان این اقدام را محکوم کردند. در این میان اما فراکسیون امید سهم بیشتری دارا بود و با صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد. 

علی مطهری که خود نیز جزو کسانی بود که علیه او شعار داده بودند در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: شعارهایی که عده‌ای با برنامه ‌ریزی قبلی علیه رییس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس سر دادند قطعا مصداق جرم است و اسناد آن نیز موجود است. باید ببینیم قوه قضاییه که به صرف احتمال وقوع جرم یک برنامه سخنرانی را در روز اربعین در مشهد لغو می‌کند اکنون که با یک جرم مشهود مواجه است چگونه رفتار می‌کند. 

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی هم اقدام عده‌ای قلیل علیه رییس‌جمهور را در مراسم جهانی روز قدس محکوم کرد. به گزارش انتخاب، رحیمی اظهار داشت: این راهپیمایی‌ها اساسا باید موجب همبستگی بیشتر مردم شود. اگر گروهی کوچک یا جماعتی موجب تفرقه‌افکنی در مناسبت‌های ملی و ایام‌الله شوند، قاعدتا جایگاه خودشان را بیشتر از قبل بین مردم از دست می‌دهند. ممکن است این اقدام در قالب تذکر باشد یا تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و تحقیق.

** حمله به روحانی از تریبون ‌ها و انتشار شبنامه
این روزها توهین به حسن روحانی تنها به داستان عده کمی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز قدس ختم نمی‌شود. دیروز از تریبون نماز جمعه هم به رییس‌جمهور حمله شد و مداحی که پیش از آغاز سخنرانی و خطبه‌ های نماز جمعه پشت تریبون قرار گرفت علیه حسن روحانی و برجام مداحی کرد. 

در این میان اما از قم هم خبر‌های دیگری می‌رسد. انتشار شبنامه‌های توهین‌آمیز علیه رییس جمهور و منتخب ملت همچنان ادامه دارد. دیروز در راهپیمایی روز قدس در شهر قم تصاویر و شبنامه‌های توهین‌آمیز علیه حسن روحانی توزیع شده است و سوژه این مطلب همچنان سند ٢٠٣٠ است. به گزارش ایلنا، برخی در راهپیمایی روز قدس در حال توزیع تراکت‌هایی علیه دولت بودند. در این تراکت‌ها که مشخص نیست از سوی چه کسانی توزیع می‌شود در حالی به سیاست دولت در قبال سند 2030 حمله شده که اجرای این سند در جلسه شورای انقلاب فرهنگی به ریاست روحانی متوقف شده است. همچنین تصاویر توهین‌آمیزی از حسن روحانی و شبیه‌سازی او با ابوالحسن بنی‌صدر به صورت گسترده منتشر و توزیع شده است.

** دستور وزیر کشور درباره پیگیری حواشی غیرقانونی تظاهرات روز قدس
در پی حادثه دیروز اما عبدالرضا رحمانی‌فضلی دستور پیگیری ماجرا را به معاون امنیتی و انتظامی خود داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت کشور متن این دستور به شرح زیر است: «به دنبال وقوع اتفاقات ناگوار و وحدت شکن در راهپیمایی روز جهانی قدس که میراث انسجام ‌آفرین بنیانگذار انقلاب اسلامی است و در جریان آن عده‌ای قانون ستیز مبادرت به حاشیه‌سازی علیه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و تعدادی دیگر از مقامات کرده و حرکت عظیم ملت بزرگوار و شریف ایران را تحت ‌الشعاع رفتار غیر انقلابی خود کردند، لازم است با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری که ضمن تصریح مخالفت خود با این‌ گونه اقدامات، آن را به ضرر کشور بیان فرمودند با هماهنگی و مساعدت وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی نسبت به پیگیری موضوع و به موجب قانون معرفی خاطیان به مراجع قضایی اقدام نمایید.»

*منبع: روزنامه اعتماد، 1396.4.3
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: