کد خبر: ۱۰۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۶ - 24 June 2017
از آنجایی که برای بارور کردن یک شغل جدید به حمایت‌های ویژه احتیاج است، در این راستا حمایت دولت و بخش خصوصی را توامان می‌طلبد.
 روزنامه ابتکار در گفت وگو با کارشناسان به بررسی لزوم راه اندازی استارت آپ‌ها پرداخت و نوشت: از آنجایی که برای بارور کردن یک شغل جدید به حمایت‌های ویژه احتیاج است، در این راستا حمایت دولت و بخش خصوصی را توامان می‌طلبد.

در ادامه در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: در تمام دنیا استارت آپ‌ها با سرعت فزاینده ای درحال شکل گیری هستند؛ در ایران هم به‌تبع آن، غالباً توسط بخش خصوصی درحال راه اندازی هستند و البته دولت نیز در این راستا حمایت‌هایی را انجام داده است. اما از آنجایی که برای بارور کردن یک شغل جدید به حمایت‌های ویژه احتیاج است، در این راستا حمایت دولت و بخش خصوصی را توامان می‌طلبد؛ همانطور که کارشناسان نیز معتقدند مشاغل دانش بنیان قابلیت تجاری سازی دارند و می‌توان از آنها استفاده مفید کرد.

**گسترش استارت آپ‌ها در گرو تقویت بخش خصوصی
در این رابطه مدیر سابق دفتر آموزش عالی غیردولتی در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: امروزه شرکت‌های دانش بنیان کارایی علمی و پژوهشی بالایی دارند که در نهایت منجر به تولید محصولاتی با قابلیت تجاری سازی می‌شوند، به همین دلیل موفق به ایجاد تاثیر در اقتصاد کشورهای توسعه یافته و ایران نیز
شده اند.

کارن ابری نیا افزود: اکثر کشورهای جهان با ادغام دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان توانسته اند نقش تعیین کننده ای در اقتصاد ایجاد کنند که لازم است ما نیز از چنین برنامه ای تبعیت کرده و با هماهنگی بین مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم تولیدات داخلی را به واسطه استارت آپ‌ها افزایش دهیم و از رهگذر آن به ایجاد اشتغال برای جوانان دست یابیم.

ابری نیا خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش خصوصی در اقتصاد ما جایگاهی ندارد و برای گسترش استارت آپ‌ها نیاز به تقویت بخش خصوصی داریم و برای این منظور لازم است جلوی بخش‌های دولتی که بی اندازه بزرگ شده را گرفت و فعالیت آنها را کنترل کرد؛ زیرا بخش‌های دولتی مجال رشد به بخش خصوصی را نمی‌دهد. به همین دلیل دولت با کنترل بخش‌های دیگر و خصوصی سازی واقعی کمک زیادی به حل بحران‌های اقتصادی خواهد کرد.

او بیان کرد: اکثر اقداماتی که برای خصوصی سازی تا به امروز شده، ناکارآمد بوده و با راه دادن شرکت‌های خصوصی به بورس تصور ایجاد خصوصی سازی برای مسئولان پیش آمده است؛ درصورتی که اینگونه نیست و برای محقق شدن فضای خصوصی سازی نیاز به ایجاد تشکیل مجمع و افرادی است که برای انتخاب مدیران خود از بخش خصوصی استفاده کنند، نه آنکه دولت در انتخاب هیات مدیره دخالت داشته باشد.

رییس دانشکده مهندسی مکانیک پردیس فنی تهران خاطرنشان کرد: تازمانی که دولتی‌ها تصمیم گیرنده هستند نه تنها موجب پیشرفت خود نمی‌شوند بلکه مانع پیشرفت بخش خصوصی نیز می‌شوند، به همین دلیل لازم است خصوصی سازی به معنای واقعی ایجاد شده تا رشد اقتصادی حاصل شود.

ابری نیا اشاره کرد: شرکت‌های دانش بنیان در توسعه صنعت و ایجاد اشتغال تحولات مهمی ایجاد کرده اند، به همین دلیل برای افزایش شکوفایی اقتصادی لازم است پیش نیاز آن که همان فراهم کردن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری است، فراهم شود و با حکمفرما شدن آرامش در فضای اقتصادی و برطرف شدن ریسک در معاملات بین المللی رونق به بازارهای داخلی بازگردد.

وی در پایان گفت: فراهم شدن فضای امن برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اشتغال انبوه را می‌تواند درپی داشته باشد، به شرطی که حمایت از بخش دانشگاهی و پژوهشی که منتج از شرکت‌های دانش بنیان است از قبل فراهم شده باشد.

**استارت آپ ها ماهیت جهان را تغییر داده اند
محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز درخصوص تاثیر شرکت‌های دانش‌بنیان بر اقتصاد کلان به «ابتکار» گفت: شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان ماهیت اقتصاد جهان را تغییر داده‌اند و به سمت اقتصادهای بی‌وزن و تکنولوژی محور پیشروی کرده‌اند. با توجه به رشد قابل توجه آنها در اشتغال و تحرک اقتصاد و بازار، دولت لازم است در کنار کمک به توسعه استارت‌آپ‌ها، حمایت مالی و معنوی بیشتری از آنها داشته باشد تا شاهد اقتصاد شکوفاتری باشیم.

زاهدی در ادامه افزود: استارت‌آپ‌ها ضمن ایجاد اشتغال گسترده می‌توانند تاثیر زیادی در رفع نیازهای فناوری کشور به خصوص در بخش صنعت ایجاد کنند و از این طریق با نیروی ایجاد شده می‌توان شرایط لازم برای صادرات محصولات دانش‌بنیان را رقم زد.

وزیر سابق علوم خاطرنشان کرد: درست است که اشتغال‌زایی حاصل از استارت‌آپ‌ها در گام اول ممکن است از پنج تا نهایت صد نفر تجاوز نکند، اما نکته مهم اینجا است که پس از شروع کار استارت‌آپ‌ها و درست زمانی که محصول به بازار می‌رسد، وارد چرخه صنعت می‌شود و می‌تواند اشتغال‌زایی میلیونی برای اکثریت جوانان جویای کار را فراهم کند؛ بنابراین حمایت از استارت‌آپ‌ها ضروری است.

*منبع: روزنامه ابتکار، 1396.4.3
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: