کد خبر: ۱۰۵۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۶ - 23 June 2017
رکود در بازار مسکن به یکی از چالش برانگیزترین معضل های اقتصاد کشور تبدیل شده،عارضه ای که در طول ماه های اخیر با افزایش میزان صدور پروانه های ساختمانی،روزنه هایی از امید را در دل برخی از فعالان این حوزه زنده کرده است.
رکود در بازار مسکن به یکی از چالش برانگیزترین معضل های اقتصاد کشور تبدیل شده،عارضه ای که در طول ماه های اخیر با افزایش میزان صدور پروانه های ساختمانی،روزنه هایی از امید را در دل برخی از فعالان این حوزه زنده کرده است.

افزایش صدور پروانه های ساختمانی نوید رونق بازار مسکن را می دهد یا امیدی کاذب است ؟به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان،شاهراه حصول رونق در اقتصاد کشور به حوزه مسکن گره خورده و در صورت رفع رکود از این عرصه،بسیاری از اصناف و مشاغل دیگر نیز بهبود خواهند یافت.

به واقع،بخش قابل توجهی از رکود موجود در بازار،ناشی از نارسایی اقتصادی است.

صدیقه فرهمند اولیاء،محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مسکن،با اشاره به برخی از گزارش های منتشره در خصوص رشد معاملات مسکن در اردیبهشت ماه گذشته، اظهار داشت:همین امر باعث شده تا بارقه های امید در دل برخی از مقامات و مسئولان دولتی برای تحقق گشایش های بیشتر پر رنگ شود.

وی افزود:آنچنان که اخبار و شواهد نشان می دهد،تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در ماه گذشته(اردیبهشت)1604 واحد برآورد می شود که به نسبت مدت زمان مشابه در سال 95،با رشد بیش از 6 درصدی همراه بوده است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد:از سوی دیگر بصورت میانگین قیمت یک متر زیربنای واحد مسکونی در ماه اشاره شده(اردیبهشت96)قریب به 45 میلیون ریال تخمین زده می شود که به نسبت مدت زمانی مشابه در سال گذشته با رشد نزدیک به 6 درصدی همراه بوده است.

فرهمند اولیاء گفت:با تحلیل و ارزیابی آمارهای فوق،بیم و امید هایی از ایجاد تکانه هایی مثبت در بازار مسکن احساس می شود که در صورت استمرار این وضعیت،احتمال دمیده شدن جانی تازه در بازار مذبور،دور از ذهن نخواهد بود.

روند افزایشی پروانه ساخت و سازها استمرار خواهد داشت؟

احمد سعادتی،کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار مسکن،با اشاره به نشانه های امید بخش افزایش صدور پروانه های ساختمانی گفت:بر مبنای آمارهای رسمی،روند صدور پروانه های ساختمانی به عنوان یکی از مولفه های پیش نگرِ رونق بازار مسکن در طی دو فصل تابستان و پاییز سال گذشته رو به رشد بوده است.

وی افزود:البته اعداد و ارقام موجود،همچنان با وضعیتی که در چهار سال گذشته بود،فاصله بسیاری دارد لذا با توجه به رکود عمیق حاکم بر بازار مذکور در طول سنوات قبل،افزایش محدودِ صدور پروانه های ساختمانی،نشانه های مثبتی را به ذهن ساطع می کند.

سعادتی گفت:آنچنان که در بررسی آمار منتشر شده بانک مرکزی،هویداست تعداد پروانه های ساختمانی تابستان و پاییز سال 95،به نسبت سال 94،به ترتیب عدد 27 هزار و 400 و 23 هزار و 500 را نشان می دهد که موید رشد 9 و 17 درصدی در مقاطع و ایام ذکر شده می باشد.

وی افزود:اگرچه در فصول تابستان و پاییز سال گذشته،روند صدور پروانه ها با رشد همراه بوده اما بسیار بعید است در محاسبه کلیت پروانه های صادر شده سال 95،شاهد تفاوت و فاصله معناداری با سال 94 باشیم که به واقع با نگریستن به این موضوع از زاویه اشاره شده می توان اینچنین نتیجه گیری کرد که از رشد به دست آمده نمی توان چندان شگفت زده شد.

سعادتی گفت:کل میزان صدور پروانه های ساختمانی در سال 91،قریب به 187 هزار واحد بوده که به ترتیب در سال های 92،این میزان قریب به 7 درصد ،سال 93 حدود 32 درصد و در سال 94 با افت 13 درصدی کاهش همراه شده که این روند نزولی به روشنی گویای افت محسوس و فاحش میزان صدور پروانه های ساختمانی است.

کارشناس بازار مسکن عنوان کرد:در ارتباط با 12 ماهه سال 95،تاکنون آمار روشن و دقیقی منعکس نشده،اما بعید است در کلیت سال مذکور،توفیق ملموسی در مقایسه با سنوات قبل حاصل شده باشد زیرا شرایط حاکم بر اقتصاد کشور بگونه ای است که امکان جهشی قابل توجه را دور از ذهن می سازد.

روند نزولی سرمایه گذاری ها در بخش مسکن

مصطفی بخشنده،محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مسکن،با اشاره به شاخص ضریب سرمایه گذاری به عنوان مولفه ای تعیین کننده در پیش بینی افق و چشم انداز آینده بازار مذکور گفت:بر اساس اطلاعات موجود،میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های جدید التاسیس یا همان نوساز مناطق شهری در سال های 91 ،92 و93 به ترتیب54 ،23 و 7 درصد بوده که به واقع با ارزیابی و تحلیل این اعداد و ارقام به سیر نزولی روند مذکور پی خواهیم برد.


وی افزود:البته این اعداد با عنایت به رکود حاکم بر بازار مسکن غیر منتظره نیز نمی باشد و طبیعتا میل به سرمایه گذاری در چنین شرایطی تنزل خواهد یافت زیرا افق و چشم انداز روشنی در بازار مذکور برآورد نمی شود که باعث برانگیختگی انگیزه برای جذب سرمایه گذاری ها شود.

بخشنده در خاتمه یادآور شد:با چنین اوصافی،نمی توان با خوشبینی قطعی بازار مسکن را در آینده مورد تحلیل و بررسی قرار داد،اما به اعتقاد بنده کشور،بیش از این ظرفیت تجربه استمرار رکود را ندارد و با توجه به تنگناهای اقتصادی موجود و نقش مسکن در گشایش هر چه بیشتر،احتمال واقع شدن رخدادها و اتفاقات و تصمیمات مثبت برای برون رفت از رکود دور از ذهن نیست و امید آن می رود در نیمه دوم سال جاری شاهد جهش هایی ثمر بخش در این حوزه باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: