کد خبر: ۱۰۵۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - 21 June 2017
تهران در شب‌ها به دلیل روشنایی معابر جذابیت خاصی دارد، اما همین نورهای رنگارنگ باعث بروز مشکلات محیط‌زیستی شده است.
 روزنامه آرمان در گزارشی می نویسد: تهران در شب‌ها به دلیل روشنایی معابر جذابیت خاصی دارد، اما همین نورهای رنگارنگ باعث بروز مشکلات محیط‌زیستی شده است.

در گزیده ای از این گزارش آمده است: شاید برای شما هم خشکی و بدون طراوت بودن برگ‌‌های درختان سوال باشد. هر چند باید تاکید کرد که بروز هر یک از نارسایی‌های محیط‌زیستی به دلایل متعدد بروز می‌کند، اما ریسه‌هایی که شهرداری برای تزیین بین درختان می‌گذارد در این مساله بی تاثیر نیست. در سال‌های اخیر اغلب درختان تهران از بین رفته است. از سوی دیگر درختان باقیمانده در این شهر نیز با اتخاذ تصمیمات ناکارآمد از سوی نهادهای مختلف وضعیت مناسبی ندارند. به بیان دیگر می‌توان گفت که درختان پایتخت این روزها در وضعیت اورژانسی به سر می‌برند. 

خیابان ولی‌عصر طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است. این روزها چنارهای سر به فلک کشیده‌اش وضعیت مناسبی ندارند. با بررسی دلایل تشدید‌کننده معضلات محیط‌زیستی باید گفت که نورپردازی‌های این خیابان تبری بزرگ برای زدن آخرین ضربه به تنه این درختان است.

درست است که در فرهنگ ما چراغانی کردن در اعیاد و جشن‌ها جایگاه خاص و ریشه تاریخی دارد، اما نباید به این بهانه به محیط‌زیست آسیب زد. چرا اصرار داریم شب‌ها را همچون روز روشن کنیم؟ هوای شهر را آلوده کردیم و تا پای تنه درختان زمین را سنگفرش کردیم. بر بدن آنها پلاک با میخ کوبیدیم، روی تنه‌شان یادگاری نوشتیم و با تانکرهای شهرداری جای آبیاری پای درختان، آب را به خودرو‌های پارک شده در کنار خیابان می‌پاشیم و در جوی خالی می‌کنیم و البته گزارش می‌دهیم که آبیاری کردیم! حالا دیگر چرا خواب و استراحت شبانه را از درختان کهنسال خیابان‌های تهران دریغ می‌کنیم؟ این روش نادرست در نورپردازی درختان در حال الگوشدن برای شهرهای دیگر است و دیر یا زود باید در سوگ درختانی بنشینیم که گویی بی‌دلیل ناگهان خشک شده‌اند. طبیعت به کندی و البته به سختی از ما انتقام می‌گیرد.

** روشنایی درشب‌ها و اختلال در زندگی درخت
یک کارشناس محیط‌زیست درباره تاثیر برق و روشنایی آن روی درختان به «آرمان» می‌گوید: در روز گیاهان در برابر نور خورشید فتوسنتز کرده و ماده‌ای به نام گلوکز تولید می‌کنند. گیاهان شب‌ها گاز کربنیک را جذب و به ماده آلی تبدیل می‌کنند، اما این عمل باید در محیط کاملا تاریک انجام شود. چون با ایجاد روشنایی در پیرامون درخت عمل فتوسنتز انجام می‌شود. محمدرضا فاطمی می‌افزاید: باید در طول شبانه روز یک عمل نوری در درخت انجام شود که به واسطه آن گیاه به تولید ماده آلی بپردازد و در شب‌ها نیز ترکیبات دیگر تولید کند.

** اقدامات نمایشی برای زیبا جلوه دادن پایتخت
بی‌شک هدف شهرداری تهران از نور پردازی درختان زیباسازی شهر بوده است، اما شهرداری باید پیش از تصمیم برای زیباسازی شهر، برای آن هزینه و فایده کند. در واقع این اقدام را می‌توان ظلم به طبیعت پایتخت دانست. این در حالی است که در آموزه‌های دینی ما شکستن شاخه درخت به شکستن بال فرشتگان تشبیه شده است، چه برسد به خشک کردن تدریجی یک درخت با نورپردازی غیرضروری. هیچ‌فردی در این کره خاکی حق ندارد که یک موجود زنده را بازیچه امیال خود قرار دهد. بر اساس بررسی‌های میدانی در خیابان ولیعصر و دیگر نقاط پرتردد شهر باید گفت که چنین نورپردازی ای ضرورت ندارد.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.3.30
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: