کد خبر: ۱۰۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - 20 June 2017
متولیان بازار سرمایه باید با اتخاذ تدابیری از جمله کاهش کارمزد معاملات، رفع موانع توقف طولانی مدت نمادها و عرضه‌های اولیه موجب بهبود شرایط بورس شوند؛ چرا که تداوم وضعیت کنونی اقتصاد، دردی از بورس دوا نمی‌کند.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: متولیان بازار سرمایه باید با اتخاذ تدابیری از جمله کاهش کارمزد معاملات، رفع موانع توقف طولانی مدت نمادها و عرضه‌های اولیه موجب بهبود شرایط بورس شوند؛ چرا که تداوم وضعیت کنونی اقتصاد، دردی از بورس دوا نمی‌کند.

منصور کریمی در گفتگو با تسنیم با اشاره به این که تداوم وضعیت کنونی اقتصاد دردی از بورس دوا نمی‌کند گفت: بر این اساس متولیان بازار سرمایه باید با اتخاذ تدابیری از جمله کاهش کارمزد معاملات، رفع موانع توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی، رونق عرضه‌های اولیه و ... موجبات رهایی بورس از شرایط کنونی را فراهم آوردند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته این روزها برگزاری فصل مجامع شرکتها موجب شده تا معامله‌گران بورس با وسواس و احتیاط بیشتری در بورس به دادوستد سهام بپردازند.

وی همچنین در خصوص دلایل این احتیاط اذعان داشت: در وهله نخست در صورت تقسیم سود در مجامع شرکتها که معمولا برای دلجویی از سهامداران و ابقای هیئت مدیره شرکتها رخ می‌دهد و نیز در صورتی که در مجامع شرکتها زیاد اعلام شود، نمادهای معاملاتی پس از بازگشایی با افت روبرو می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: همچنین سود تقسیمی شرکتها به طور معمول یا به سهامداران نمی‌رسد و یا این که با تاخیر و مشکلات فراوانی به حساب آنها واریز می‌شود؛ بنابرانی سهامداران ترجیح می‌دهند با رصد و احتیاط بیشتر در بورس اقدام به خرید و فروش سهام کنند و یا این که در برخی موارد ترجیح می‌دهند پیش از برگزاری مجامع شرکتها سهام خود را بفروشند و پس از آن دوباره وارد ترکیب سهامداری شوند. به همین دلیل این روزها شاهد افت حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه هستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود حاکم بر آن، سود تقسیمی شرکتها برای سال 95 و گزارشات منتشر شده به گونه‌ای نیست که موجب ایجاد موج مثبت و رونق در بازار شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سوی دیگر هر چند تهدید سیاسی خاصی این روزها بازار سهام را با ابهام مواجه نمی‌کند، اما خبری هم از ورود سرمایه خارجی به اقتصاد و بورس کشور نیست؛ بنابراین از این منظر هم شاهد تداوم وضعیت رکودی در اقتصاد و بورس کشور هستیم.

کریمی همچنین با بیان این که موضوعاتی همچون تک نرخی شدن ارز، کاهش نرخ سود بانکی، کاهش بهره تسهیلات و ... کماکان در حد رایزنی و اظهار نظر در اقتصاد کشور مطرح است، از این جنبه نیز ابهاماتی برای بازار سهام و اقتصاد باقی مانده است.

وی اظهار داشت: با وجود این مشکلات بنظر می‌رسد اقداماتی همچون عرضه اولیه سهام در بورس بتواند در روزهای بی‌رونق معاملات تا حدودی به صورت کوتاه مدت و گذرا بر حجم معاملات بیفزاید و رونق را هر چند کوتاه مدت، به بورس باز گرداند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: