کد خبر: ۱۰۵۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - 20 June 2017
بررسی ها نشان می دهند 63 درصد سهامداران 20 شرکت اول در 7 بانک حضور داشته و از اهمیت صنعت بانکداری حکایت دارد. در این میان یک کارشناس درباره بحران تازه بازار پول و مربوط به بازار پول اظهار نظر کرد.
بررسی ها نشان می دهند 63 درصد سهامداران 20 شرکت اول در 7 بانک حضور داشته و از اهمیت صنعت بانکداری حکایت دارد. در این میان یک کارشناس درباره بحران تازه بازار پول و مربوط به بازار پول اظهار نظر کرد.

به گزارش بورس پرس، ادغام بانک ها موضوعی است که 5 خرداد ماه سال جاری توسط رئیس کل بانک مرکزی تایید شد. این موضوع واکنش بسیاری از کارشناسان حوزه بانک و بازار سرمایه را به همراه داشت.

بر همین اساس،‌ در هفته ای که گذشت خبری مبنی بر ادغام یک بانک و دو موسسه مالی اعلام شد. بانک مهر اقتصاد، موسسه اعتباری کوثر و موسسه اعتباری ثامن سه مورد ادغام مورد نظر هستند. هر چند در این میان بانک مهر این موضوع را به شدت رد کرده است.

از سویی دیگر، با توجه به فهرست 20 شرکت بزرگ فرابورسی از لحاظ تعداد کد سهامداری که تا پایان اردیبهشت 96 بدست آمده است، 7 بانک جزو این 20 شرکت برتر قرار دارند که این موضوع نشان از توجه سهامداران به گروه بانکی دارد.

در همین حال، مجموع سهامداران 20 شرکت فرابورسی دو میلیون و 304 هزار و 89 نفر عنوان شده که در این میان، سهامداران 7 بانک بیش از 63 درصد، معادل یک میلیون و 459 هزار و 192 نفر هستند.

موسسه اعتباری کوثر تا پایان اردیبهشت ماه بزرگترین شرکت از لحاظ تعداد کد سهامداری در فرابورس بوده است. این نماد در فرابورس ایران 483 هزار و 512 کد سهامداری را به خود اختصاص داده است. همچنین بانک مهر اقتصاد با دارا بودن 176 هزار و 721 کد سهامداری در رتبه چهارم بزرگترین شرکتهای فرابورس از لحاظ تعداد کد سهامداری قرار دارد.

بر همین اساس، موضوعی که مطرح می شود این است که‌ اگر این بانک و دو موسسه اعتباری با یکدیگر ادغام شود، جدا از آینده سپرده گذاران، چه تبعاتی برای سهامداران آن متصور خواهد بود؟ آیا گروه بانکی که با بسته بودن طولانی تعدادی از نمادها مانند بانک های صادرات ، پاسارگاد ، پارسیان و ... هنوز به روند مثبت گذشته برنگشته، می تواند خود را احیا کند یا خیر؟

تذکرها داده شده بود

در همین راستا، پژمان کیا مدیر واحد مشاوره و تحلیل کارگزاری بانک آینده در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، درخصوص وضعیت سهامداران این بانک و دو موسسه گفت: با توجه به اینکه خود سیستم بانکی و در راس آن سیف، رئیس کل بانک مرکزی چند ماه پیش تذکری را مبنی بر مراقبت سپرده گذارها از سرمایه خود به بازار داده بودند، فعالان بازار سرمایه و تحلیلگران باید بیشتر تامل و ریشه این تذکرها را درک کنند.

وی گفت: در همان موقع سیف عنوان کرد موسساتی که بالاترین نرخ سود را پرداخت می کنند، بالاترین ریسک را به همراه دارند. هرچند ریسک به تنهایی امری منفی نیست، چنانکه اگر ریسک مطلوب باشد باعث ایجاد بازدهی مثبت می شود. ولی قطعا صنعت بانک که مشکل زیرساختی فراوانی دارد، این ریسک عنوان شده، ریسکی نامطلوب خواهد بود.

به گفته این کارشناس ، در حقیقت با این هشداری که داده شده بود، حجم گروه بانکی از پرتفوهای حقیقی و حقوقی ها کم شده بود و این نشان از هوشیاری سهامداران و فعالان بازار سرمایه است.

کیا افزود: در حال حاضر چندین موسسه مالی و اعتباری در حال فعالیت هستند که به صورت خود مختار اداره می شوند و حتی مجوز بانک مرکزی را ندارند. وقتی شاهد چنین زیرساختی در نظام بانکی هستیم که برخی از موسسات بدون مجوز بانک مرکزی و با پشتوانه سود سپرده بالا سپرده جذب کرده اند، نیاز به اصلاح بیش از پیش احساس میشود.

مدیر واحد مشاوره و تحلیل کارگزاری بانک آینده عنوان کرد: زمانی که برخی از موسسات و بانک ها به خوبی فعالیت نمی کنند، بانک مرکزی برای کنترل و نظارت بهتر به جای منحل کردن آن موسسه و یا بانک تصمیم به ادغام آن ها میگیرد که این موضوع دارای دو مزیت تحت پوشش قرار گرفتن و دریافت مجوز بانک مرکزی است. این ادغام اتفاق بدی نیست. تعدادی بانک و موسسه که هرکدام مشکلی داشتند در کنار هم قرار میگیرند و مدیریت متمرکزی را به وجود می آورند.

سرنوشت حدود 700 هزار سهامدار یک بانک و دو موسسه

کیا در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت حدود 700 هزار سهامدار بانک مهراقتصاد و موسسه اعتباری کوثر و ثامن گفت: شبیه این اتفاق چند سال پیش برای یک بانک و موسسه اعتباری افتاد که باهم ادغام شدند و تشکیل یک بانک را دادند. نکته جالب توجه این است که سپرده گذاری که روز پنجشنبه مبلغی را در آن موسسه اعتباری سپرده کرد، روز شنبه از بانک جدید همان مبلغ را برداشت کرد. این سوییچ به سرعت اتفاق افتاد و تجربه بدی را به وجود نیاورد که الان باعث نگرانی سهامداران و سپرده گذاران شود.

وی افزود: نکته دیگر این است که اگر بخواهیم شاهد اصلاح سیستم بانکی باشیم، قطعا با یک بازسازی ساده این اتفاق رخ نمی دهد و به یک تغییر و ساخت عمقی نیازمندیم. این ادغام شدن ها قطعا در همین راستا است و یک شخصیت حقوقی جدیدی را به وجود می آورد و این شخصیت حقوقی، مجموعه مدیریتی جدیدی خواهد داشت و رویکرد متفاوتی را پیش خواهد گرفت.

کیا در خصوص بحث سهامداری تصریح کرد: بسیاری از نمادها به دلایل ساده، ماه ها بسته مانده اند. برای مثال، نمادی برای تقسیم سود به مجمع می ورد  و یک ماه بسته می ماند و نباید برای توقف چند وقت این نمادها نگرانی خاصی داشت. پس چه ایرادی دارد برای بهتر شدن اوضاع بانک ها این فضا را مدتی تحمل کرد؟ اگر بنیادی تر به این موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید اتفاق خوبی خواهد بود و در آینده به نفع خود سهامداران خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: