کد خبر: ۱۰۵۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - 17 June 2017
بانكداري ايراني - در دولت نهم و دهم بانکهای زیادی تاسیس شدند که هرگز صلاحیت بانک شدن را نداشتند و کار به جایی رسید که در حال حاضر بیش از 5بانکی در آن دوران تاسیس شده اند در حال حاضر در ورطه ورشکستگی قرار دارند.
 بانكداري ايراني -در حال حاضر بیش از 7هزار موسسه غیر مجاز در کشور وجود دارد که برخی از آنها در ابتدای دهه 60 طبق قانون آن زمان از طریق نیروی انتظامی  و وزارت تعاون تاسیس شدند اما این تاسیس بی رویه موسسات غیر مجاز در سالهای اخیر گریبانگیر نظام پولی و بانکی کشور شد و نهایتا هفته گذشته ، شورای پول و اعتبار ، با هدف همگرایی نظام بانکی کشور با آخرین استانداردها و ضوابط نظارت بانکی بین‌المللی،‌ ارتقای ثبات و استحکام بانک‌ها، تسهیل و تسریع در گسترش ارتباطات بین‌المللی بانکی و همچنین انجام تکالیف مقرر در طرح اصلاح نظام بانکی کشور، مقررات پیشنهادی بانک مرکزی با عنوان دستورالعمل نحوه محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه مؤسسات اعتباری تصویب کرد. این دستورالعمل، جایگزین مقررات سرمایه پایه و کفایت سرمایه‌ می‌شود که در سال ۸۲ به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده بود و با وجود تمام محدودیت‌ها و کاستی‌های مترتب بر آن‌ها و نیز‌ به رغم تحولات و دگرگونی‌های فراوان در استانداردهای نظارت بانکی بین‌المللی، تاکنون بدون تغییر باقی مانده بود.

به گزارش بانكداري ايراني  ، در دولت نهم و دهم   بانکهای زیادی  تاسیس شدند که هرگز صلاحیت بانک شدن را نداشتند و کار به جایی رسید که در حال حاضر بیش از 5بانکی در آن دوران تاسیس شده اند در حال حاضر در ورطه ورشکستگی قرار دارند. 

 بر اساس مصوبه ۲۱ / ۱ / ۱۳۷۹به منظور افزایش شرایط رقابتی در بازارهای مالی و تشویق پس انداز و سرمایه گذاری و ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور و جلوگیری از ضرر و زیان جامعه با توجه به ذیل اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و در چارچوب ضوابط ، قلمرو و شرایط تعیین شده اجازه تأسیس بانک توسط بخش غیر دولتی به اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی داده می شود. حداقل سرمایه برای تاسیس انواع موسسات اعتباری و بانکها غیر دولتی در کشور که از سوی بانک مرکزی اعلام شده بدین شرح است: 

-بانک های غیر دولتی: ۴۰۰ میلیارد تومان
-بانک های مجازی: ۴۰۰ میلیارد تومان
-بانک های قرض الحسنه: ۵۰ میلیارد تومان
-موسسه اعتباری غیر بانکی: ۳۰۰ میلیارد تومان
-شعبه بانک خارجی: ۵ میلیون یورو
-تعاونی اعتبار: ۲۰ میلیون تومان
-صندوق قرض الحسنه موسسات اعتباری: ۵ میلیارد تومان
-صندوق قرض الحسنه: ۵۰ میلیون تومان
-صرافی نوع اول در تهران و شهرهای بزرگ: ۲۰۰ میلیون تومان
-صرافی نوع اول در سایر شهرها: ۱۰۰ میلیون تومان
-صرافی نوع دوم :۲ میلیارد تومان

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: