کد خبر: ۱۰۵۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۲ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - 14 June 2017
در بحرانی که از سوی عربستان علیه قطر ایجاد شده، قطر برای حدود 20 درصد از کل واردات خود و حدود نیمی از گردشگرانش دچار چالش می ‌شود؛ اما این بحران موج اقتصادی جدیدی را برای برخی شرکت ‌های کل منطقه به‌ وجود خواهد آورد.
 روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: در بحرانی که از سوی عربستان علیه قطر ایجاد شده، قطر برای حدود 20 درصد از کل واردات خود و حدود نیمی از گردشگرانش دچار چالش می ‌شود؛ اما این بحران موج اقتصادی جدیدی را برای برخی شرکت ‌های کل منطقه به‌ وجود خواهد آورد.

در ادامه در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: «دنیای‌اقتصاد» در یک بررسی برندگان اقتصادی این بحران را که در زمینه ‌های انرژی، غذا، حمل‌ ونقل و... فعالیت می ‌کنند، معرفی کرده و بازندگانی را نیز در حوزه‌ های بانکداری و ساخت ‌و‌ساز شناسایی کرده است.

میلیاردها دلار پروژه زیرساختی نیز در قطر در دست اجراست تا این کشور بتواند به‌ خوبی از پس میزبانی مسابقات جام‌ جهانی 2022 برآید. بلومبرگ بر این باور است که این بحران بر شرکت‌ های منطقه که در حوزه‌های مختلف فعالیت می ‌کنند، اثر خواهد گذاشت. این مراکز به تفکیک حوزه‌ها به این شرح‌ هستند:

** بانکداری
سپرده ‌های خارجی به ‌ویژه سپرده‌ هایی که از 6 کشور شورای همکاری‌ خلیج‌ فارس می ‌آیند، تاکنون کمک کرده‌ا ند تا موسساتی همچون قطر نشنال بانک و کامرشال بانک ثبات داشته باشند، حال اما این سپرده‌ ها و این بانک‌ها در خطر قرار می ‌گیرند. نظام بانکداری داخلی قطر به شدت به نقدینگی خارج وابسته است. 

بازندگان بالقوه: سهام موسسه کیو‌ان ‌بی، بزرگ ‌ترین وام ‌دهنده قطری، در هفته پیش در کمترین قیمت از سال 2013 تاکنون معامله شد. 

مرکز منا کورپوریشن اما اعلام کرده است که بزرگ‌ ترین مراکز وام‌‌ دهنده اماراتی شامل فرست ابوظبی بانک و امارات ان ‌بی ‌دی، هم بر اثر بحران قطر، کندی در کسب‌ وکار را تجربه خواهند کرد. 

** انرژی و تجهیزات
برندگان احتمالی: پیش ‌بینی می ‌شود شرکت برق و آب قطر یکی از شرکت‌ هایی باشد که سرمایه‌ گذاران بورس، سرمایه‌ گذاری در آن را نسبت به سایر سرمایه ‌گذاری ‌ها امن ‌تر می‌ دانند. البته در حال حاضر سهام این شرکت افت 9 درصدی داشته است.

این تنش دیپلماتیک موجب شده است که صادرکنندگان آمریکایی گاز طبیعی جای پای بیشتری در عرصه جهانی داشته باشند. تانکرهایی که حامل گاز مایع طبیعی از قطر بودند، پس از وقوع این تنش، مناطق کاری خود را تغییر داده ‌اند. 

بازندگان بالقوه: شرکت دلفین انرژی ابوظبی که عرضه ‌کننده روزانه حدود دو میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی قطر به امارات و عمان از طریق 364 کیلومتر لوله زیر دریاست، به‌ رغم تنش‌ های دیپلماتیک همچنان در حال فعالیت است. رابین میلز، رئیس شرکت مشاوره ‌ای قمر در دوبی می ‌گوید که بسته شدن این لوله‌ ها همزمان با افزایش مصرف برق در تابستان، موجب بروز یک مشکل بزرگ در امارات خواهد شد.

** غذا
برنده احتمالی: قطر در حال مذاکره با ایران، ترکیه و سایر کشورهاست تا بتواند واردات غذا و آب را برای خود تضمین کند. 

بازندگان احتمالی: شرکت المارای تولیدکننده لبنیات در ریاض به شدت به همسایگان خود در حوزه خلیج‌فارس وابسته است و بیش از یک چهارم از درآمد خود را از این همسایگان به‌ دست می‌ آورد البته سهم قطر در این میان مشخص نیست. شرکت صنایع بیسکوییت اولکر، بزرگ‌ترین تولیدکننده شیرینی و بیسکوییت ترکیه سهمی 11 درصدی در کسب ‌وکار تولید بیسکوییت مصر و 18 درصدی در این صنعت عربستان سعودی دارد و با توجه به طرح ‌های توسعه‌ ای این شرکت، تنش می ‌تواند به آن آسیب زیادی وارد کند.

** حمل‌ ونقل
برندگان احتمالی: شرکت ‌های گلف ایر و سنگاپور ایرلاینز که رقبای قطر ایرویز در مسیرهای عمده محسوب می ‌شوند، جزو برندگان احتمالی این بحران خواهند بود. این بحران برای بنادر ایران و عمان نیز منافعی در پی خواهد داشت.

بازندگان احتمالی: شرکت دولتی قطر ایرویز یکی از بزرگ‌ ترین بازندگان این تنش خواهد بود. این شرکت هواپیمایی روزانه 52 پرواز به 4 کشور عربی دارد و با این تنش حدود 30 درصد از درآمد آن کاهش خواهد یافت. 

** ساخت ‌وساز و املاک
بازندگان احتمالی: شرکت ساختمانی دراک ‌اند اسکال در دوبی که در سال جاری بیش از 10 درصد از ارزش بازاری خود را از دست داده است، حدود 500 میلیون درهم (136 میلیون دلار ) پروژه در قطر در حال احداث دارد. شرکت اماراتی عرب تک هم دو پروژه مشترک در قطر دارد. ارزش سهام آن هم در سال جاری 41 درصد افت کرده است.

*منبع: روزنامه دنیای اقتصاد، 1396.3.24
برچسب ها: عربستان ، قطر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: