کد خبر: ۱۰۵۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۸ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - 14 June 2017
معاون فنی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از آغاز عملیات اکتشافی در موقعیت آریا خبر داد.
 معاون فنی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از آغاز عملیات اکتشافی در موقعیت آریا خبر داد.

به گزارش میزان، علی محمد همتیان با اشاره به آغاز عملیات در موقعیت اکتشافی آریا، گفت: مدیریت اکتشاف برای حفر و تست چاه‌های اکتشافی در دریا، قراردادی را با شرکت حفاری شمال به مدت ۲ سال برای حفاری حداکثر ۴ حلقه چاه اکتشافی، منعقد کرده است که این قرارداد صرفا” محدود به عملیات در میدان اکتشافی آریا نبوده و سایر میادین اکتشافی را نیز در این دو سال در بر می‌گیرد.

وی افزود: بر اساس قرارداد اکتشافی منعقد شده میان مدیریت اکتشاف و حفاری شمال، دکل دریایی سحر-۱ برای حفاری موقعیت‌های اکتشافی در خلیج فارس به این مدیریت واگذار شده است.

همتیان زمان پیش‌بینی شده برای انجام عملیات حفاری، بدون احتساب زمان تست و مراحل نمودارگیری در موقعیت آریا را ۴ ماه اعلام کرد و گفت: عملیات اکتشافی از هفتم اردیبهشت ماه در این موقعیت آغاز شده است که تا سازند سورمه ادامه خواهد داشت و عمق تقریبی آن ۲۴۰۰ متر و ۳۰۰ روز برای انجام تمام عملیات (حفاری و تست) پیش بینی شده است.

موقعیت اکتشافی آریا واقع در آب های خلیج فارس، از جنوب به میدان نفتی الخلیج (مشترک با قطر)، از غرب به میادین بلال و پارس جنوبی و از شمال شرقی به میادین رشادت، رسالت و سلمان محدود می شود.

همتیان در تشریح عملیات اکتشافی در سال های گذشته، گفت: بین سال های ۹۱ تا ۹۵، حدود ۱۱۴ هزار متر حفاری اکتشافی (به طور میانگین حدود ۸ چاه در هر سال) انجام شده که ۲۳ هزار و ۳۵۲ متر آن مربوط به سال ۹۵ و حفاری۱۰ حلقه چاه‌ (چهاربرجه-۱، آبان جنوبی-۱، سراب-۱، شهیدان-۱، گیسکان-۱، گردان-۳، آغار تحدیدی-۲۰، خانگیران-۷۶، زیرنگ-۱ و چارک-۱) با استفاده از ۶ دکل حفاری بوه است.

وی افزود: در برنامه ۵ ساله ششم، با توجه به دستورالعمل جدید شرکت ملی نفت ایران، وظیفه عملیات اکتشافی در کل گستره خشکی ایران به مدیریت اکتشاف واگذار شده که مقرر است با تامین ۶ الی ۸ دکل خشکی، این عملیات انجام شود در ضمن هم اکنون در حال برگزاری دو مناقصه تامین و اجاره ۴ دکل حفاری هستیم.

کشف منابع غنی هیدروکربوری در چهار موقعیت اکتشافی

همتیان همچنین در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران به عملکرد مدیریت اکتشاف ایران در حفاری چاه های چارک، سراب، شهیدان و آبان جنوبی اشاره کرد و افزود: تست بهره دهی این چاه ها گویای وجود مقادیر قابل قبولی نفت و گاز و میعانات گازی در این حوزه است.

وی ادامه داد: طی سال گذشته همچنین حفاری اکتشافی چاه های چهاربرجه، گردان، آغار و خانگیران نیز انجام شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز دکل خشکی شامل ۲ دکل از شرکت ملی حفاری، ۲ دکل از شرکت داناپترولیک و ۲ دکل از شرکت پی تی اس (از مجموعه دکل های شرکت CNPC) در محدوده های اکتشافی مشغول به کار هستند.

همتیان با بیان اینکه بحث واگذاری تصدی گری از اولویت های مدیریت اکتشاف در قراردادهای اکتشافی است، گفت:بحث تصدی گری به مرور تکمیل شده و برای نخستین بار در قرارداد حفاری ۴ حلقه چاه در آب های خلیج فارس اعمال شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به تجربه کارشناسان ترجیح می دهیم خودمان سیستم را راهبری کنیم؛ اما در خصوص خدمات جنبی و حفاری برای کم کردن مناقصاتمان یک سیستم جامع راه اندازی کردیم و ۳ مورد جدید را در قرارداد دکل اضافه کرده ایم.

وی توضیح داد: انجام خدمات ویپ استاک، خدمات حفاری انحرافی و خدمات موتورهای درون چاهی از جمله مواردی است که در این حوزه مورد توجه قرار می گیرد.

همتیان اضافه کرد: در مورد دکل های حفاری نیز به سمتی حرکت می کنیم که تمامی خدمات موردنیاز خود را از قبیل اخذ مجوزهای زیست محیطی، برداشت آب و حتی انتقال و دفع پساب های انسانی و صنعتی را به پیمانکار عرضه کنیم تا زمان لازم را برای بررسی جامع در خصوص چاه های اکتشافی داشته باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: