کد خبر: ۱۰۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - 11 June 2017
کارشناسان اقتصادی معتقدند اگرچه مشکلات روابط بانکی ایران با بانک های دیگر کشورها تاحدودی تسهیل شده اما هنوز چشم انداز این روابط در هاله ای از ابهام قرار دارد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند اگرچه مشکلات روابط بانکی ایران با بانک های دیگر کشورها تاحدودی تسهیل شده اما هنوز چشم انداز این روابط در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از بخش هایی که اثرات منفی فراوانی از تحریم اقتصادی پذیرفت بخش بانکی بود، بطور قطع رفع تحریم های بین المللی تاثیرات مثبتی در بازار پولی و شبکه بانکی کشور خواهد گذاشت، چرا که پس از سال ها محدودیت، ایران می تواند ارتباطات بانکی خود را با دیگر کشورهای جهان بازیابی کند.

خوشبختانه طرف‌های آسیایی و اروپایی کم و بیش تحرک‌های مثبتی را نشان داده اند،البته نوع برخورد کشورهای اروپایی در این رابطه از منظر همکاری‌های بانکی متفاوت است. یکی از دلایل اصلی آن هم در کنار پیچیدگی‌های صنعت بانکداری و زمان بر بودن ایجاد ارتباطات کارگزاری جدید، مربوط به نگرانی‌ها و ابهاماتی است که بانک‌ها در مورد کار با ایران دارند.

در بعضی از کشور‌ها نگاه مثبت و استنباطی درست از وضعیت بانک‌های ایران وجود دارد. به عنوان نمونه بانک مرکزی ایتالیا با توجه به تحرکات مثبت در روابط دو کشور به خصوص بعد از بازدید رئیس جمهوری، به صورت فعال همکاری با بانک مرکزی ایران را در سطح مناسبی شروع کرده است. حتی در حاشیه اجلاس صندوق بین المللی پول در واشنگتن یک تفاهم نامه بانکی بین بانک‌های مرکزی دو کشور در ارتباط با گسترش روابط و همکاری‌های فنی به امضا رسید.

هنوز نتوانستیم با بانک‌های بزرگ در ارتباط باشیم 

محمد عباس نیا کارشناس بانک در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان گفت:اگرچه روابط بانکی با کشورهای دیگر تا حدودی تسهیل شده ، اما هنوز نتوانسته ایم به چشم انداز ۱۴۰۴ دست یابیم،زیرا بانک‌های ایران با بانک‌های درجه پایین رابطه دارند و تحریم‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

عباس نیا با اشاره به اینکه سیاست‌های آمریکا سیاست باثباتی نیست، عنوان کرد: متاسفانه جلب اعتماد برای جذب سرمایه گذار در ایران کمی مشکل است، بنابراین هنوز بانک‌های ایران نمی‌توانند با بانک‌های بزرگ در ارتباط باشند.

در ادامه محمدرضا غفوری کارشناس بانک در گفتگو با خبرنگار بباشگاه خبرنگاران جوان دراین باره گفت: در یک سال گذشته به دلیل تغییر در ساختار مالی توانستیم با کشورهای دیگر تعامل داشته باشیم و همین امر موجب رفت و آمد هیات‌های زیادی به بانک مرکزی شده است. 

وی با اشاره به اینکه بانک ایران در تغییرات پولشویی و شفافیت مالی عقب مانده است، تصریح کرد: این عوامل باعث می‌شود که بانک ایران در تعاملات حال حاضر خود دچار مشکل شود که اصلاح این امر باید هرچه زودتر در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

هماهنگی بین بانک‌های ایران و اروپایی نیست

در ادامه جعفر بارگیران کارشناس بانک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این باره اظهارداشت: مکانیزم‌های بانکی و روابط کارگزاری یکی از پیچیده‌ترین موضوعات بین المللی است که این پیچیدگی‌های حاکم بر بانکداری بین المللی تحت تاثیر عوامل مهمی از جمله بحران اقتصادی جهانی، گسترش پولشویی و تامین مالی تروریسم است.

بارگیران با اشاره به اینکه درحال حاضر هماهنگی بین بانک‌های ایران و بانک اروپایی وجود ندارد،تصریح کرد: امیدواریم که با برنامه ریزی‌های مناسب، بتوان ارتباط بانک های ایران با بانک‌های جهانی را افزایش داد تا بتوان مشکلات بانکی را به حداقل رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: