کد خبر: ۱۰۴۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۲ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - 11 June 2017
بانكداري ايراني - هرچند هنوز ليست بانكها ادغام شونده و ادغام پذير مشخص نشده اما گمانه زني ها نشان از آن دارد كه بانك قوامين ، آينده ، سرمايه ، شهر و موسسات وابسته به نهادهاي نظامي ازر جمله بانكها و موسساتي هستند كه احتمالا ادغام مي شوند.
 بانكداري ايراني -   يكي از بانكهايي كه در دوران انتخابات  و از زبان كانديداهاي رياست جمهوري به عنوان بانك مشكل دار مطرح شد، بانك قوامين بود . اين بانك كه وابسته به نيروي انتظامي است در ليست بانكهايي كه قرار است با بانكهاي بزرگتر ادغام شود مطرح شده است هرچند هنوز ليست بانكها ادغام شونده و ادغام پذير مشخص نشده اما گمانه زني ها نشان از آن دارد كه بانك قوامين ، آينده ، سرمايه ، شهر و موسسات وابسته به نهادهاي نظامي ازر جمله بانكها و موسساتي هستند كه احتمالا ادغام مي شوند. 

به گزارش  بانكداري ايراني  ، در  همين رابطه مدير عامل بانك قوامين به اين تصميم واكنش تندي نشان داده و طي مصاحبه اي اعلام كرد كه بانک مرکزی به جای ادغام بانک‌ها برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی سیاست‌گذاری کند

تنها راه حل ادغام نيست
غلامحسین تقی نتّاج در گفت‌وگو با  فارس با بیان اینکه ادغام تنها راهکار حل مشکلات نظام بانکی نیست، اظهار داشت: با توجه به وسعت اقتصاد ایران و نوع چالش‌های بانکی، فعلا ورشکستگی بانک‌ها در ایران موضوعیت ندارد.وی افزود: مشکلات فعلی نظام بانکی با اعمال سیاست‌هایی مناسب از جمله توانمندسازی مالی و کاهش هزینه‌های بانک‌ها قابل حل است و بعد از آن می‌توان راجع به این موضوع بحث کرد که آیا اقتصاد ایران به این تعداد بانک نیاز دارد یا خیر.  

ارائه پيشنهادات غير عملي
مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به دو روش بررسی در این زمینه، گفت: یا باید به متغیرهای داخلی اقتصاد ایران نگاه کنیم و یا اینکه به صورت تطبیقی کشورهای همسایه و کشورهایی که از لحاظ اقتصادی با اقتصاد ایران شباهت دارند را مورد توجه قرار داد.

 وقتی کشوری مثل ترکیه 160 بانک دارد، نشان می‌دهد که تعداد بانک‌ها در ایران زیاد نیست.نتّاج تصریح کرد: بنده اصراری برای افزایش تعداد بانک‌ها ندارم، اما مشکلات فعلی نظام بانکی با ادغام حل نمی‌شود، بلکه باید یک محیط فعالیت بانک‌ها ساماندهی و بازدهی فعالیت‌های بانکی بیشتر شود.به گفته وی هم‌اکنون باید در جهت افزایش سودآوری بانک‌ها برنامه‌ریزی کرد که راهکار آن ادغام نیست.

وی در پاسخ به این سوال که بانک‌هایی که با زیان‌ انباشته شدید مواجه و در خطر ورشکستگی هستند، آیا نباید در فرایند ادغام قرار بگیرند، گفت: بحث مشکل سودآوری بانک‌ها یک پدیده عمومی در همه بانک‌ها است، زیرا صنعت بانکداری در ایران نمی‌تواند انتظارات سهامداران را برآورده کند. 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: