کد خبر: ۱۰۴۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - 10 June 2017
«ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» که با ریاست معاون اول رییس جمهوری اداره می شود، روز گذشته، ۱۴ پروژه اولویت‌دار وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اجرا در سال ۱۳۹۶ را ابلاغ کرد و با توجه به نامیدن سال 96 به سال «اقتصاد مقاومتی: تولید ـ اشتغال» این بسته نیز تحت عنوان «بسته‌های رونق تولید و اشتغال» منتشر شده و یکی از محورهای اصلی آن صنعت بیمه است.
«ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» که با ریاست معاون اول رییس جمهوری اداره می شود، روز گذشته، ۱۴ پروژه اولویت‌دار وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اجرا در سال ۱۳۹۶ را ابلاغ کرد و  با توجه به  نامیدن سال 96 به سال «اقتصاد مقاومتی: تولید ـ اشتغال» این بسته نیز تحت عنوان «بسته‌های رونق تولید و اشتغال» منتشر شده و یکی از محورهای اصلی آن صنعت بیمه است.

به گزارش بانکداری ایرانی، در ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، صنعت بیمه دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و در خصوص توانمندسازی صنعت بیمه کشور و همچنین  استقرار کامل سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه)  تاکید شده است. 

سامانه سنهاب که از سال 90 تا کنون در صنعت بیمه فعال است نتوانسته باید و شاید به فعالیت خود ادامه دهد و با وجود اینکه در حال حاضر از سوی  همه شرکتهای بیمه پذیرفته شده است ولی با کاستی هایی روبروست که طی آن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی  اقدام به طرح آن کرد. 

یکی از مشکلات اصلی صنعت بيمه كشور انضباط مالي در قالب نظارت همه جانبه است و بیمه مرکزی سعی کرده است که این ضعف ها را رفع کند و براي اين كه نظارت ها همه جانبه و مبتني بر عملكرد شركت هاي بيمه باشد سامانه (سنهاب) كه يك سامانه اطلاعاتي است و صدور بيمه نامه و پرداخت خسارت شركت هاي بيمه را در سرتاسر كشور به صورت آنلاين رصد مي كند، راه اندازي و چارچوب ها و پروتكل هاي آن مورد بازنگري قرار گرفت تا با استفاده از اين اطلاعات بتوان در هر لحظه وضعيت شركت هاي بيمه را به لحاظ پرتفوي و جريان حق بيمه و درآمد و پرداخت خسارت و نسبتهاي مالي و جريان نقدينگي و نيز بيمه هاي اتكايي را مورد كنترل و نظارت قرار دهيم.

در واقع سامانه نظارت و هدايت الكترونيكي بيمه (سنهاب)، در ابتدا به منظور بهبود وضعيت آمار و اطلاعات شركت هاي بيمه و سهولت دسترسي اطلاعات عملكردي صنعت براي ارائه به دستگاه هاي نظارتي و وزارت امور اقتصادي و دارايي تعريف شد. 

ليكن در هنگام طراحي و پياده سازي سيستم، با رويكردي جامع نگرانه به آن پرداخته شد و هدف وسيع تر تجميع اطلاعات و فراهم آوردن امكان نظارت و هدايت شركتهاي بيمه و صنعت بيمه مدنظر قرارگرفت. طراحي و توليد سامانه از دي ماه سال ۱۳۹۰ در دستور كار واحد فاواي بيمه مركزي قرار گرفت و هم اكنون بخش هاي مهم و اصلي آن طراحي و به بهره برداري رسيده است. اما این ابلاغیه نشان می دهد که این طرح به خوبی اجرا نشده و دارای ضعف هایی است که باید مرتفع شود. 

** از جمله اهداف سامانه سنهاب به شرح ذیل است : 

- انجام تكاليف قانوني ساز براي تهيه سامانه جامع نظارتي 
- سهولت دسترسي به آمار و اطلاعات عملكردي شركتهاي بيمه به منظور اشراف اطلاعاتي به صنعت بيمه 
- امكان ارائه سرويس هاي ارزش افزوده به بيمه گذاران 
- ارائه سرويس هاي ارزش افزوده به شركت هاي بيمه 
- تمركز اطلاعات مهم و اساسي صنعت بيمه در بيمه مركزي و ارائه گزارش ها و داده هاي مورد نياز به وزارت امور اقتصادي و دارايي 
- ميسر نمودن تغذيه اطلاعاتي سامانه يكپارچه اطلاعات اقتصادي كشور با داده هاي صنعت بيمه
همچنين اهداف درون سازماني ذيل در سامانه مدنظر بوده است: 
- حذف تبادل كاغذي اطلاعات بين شركتهاي بيمه وبيمه مركزي 
- مكانيزه نمودن فرايند صدور صورتحساب هاي اتكايي 
- مكانيزه نمودن فرايند هاي اتكايي اجباري 
- مكانيزه نمودن فرايند هاي اتكايي اختياري 
- ايجاد كد منحصر بفرد براي هر بيمه نامه، الحاقيه، پرونده خسارتي و خسارت پرداخت شده در سطح صنعت بيمه 
- استاندارد سازي داده ها در سطح صنعت بيمه و درون سازمان 
- سهولت دسترسي به آمار و اطلاعات شفاف و صحيح در سياست گذاري ها، تنظيم مقررات و آيين نامه هاي اجرايي 
- ارائه وضعيت هر شركت بيمه به مدير عامل شركت مبتني بر داده هاي عملياتي آن شركت نسبت به ساير شركتها 
- تعبيه داشبورد مديريتي براي مديران ارشد، از وضعيت صنعت بيمه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: