کد خبر: ۱۰۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۳ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - 10 June 2017
بانكداري ايراني -چند سالی است که شرکت های بیمه در گیر موضوع حاکمیت شرکتی هستند اما بصورت جدی، هفته گذشته رییس کل بیمه مرکزی، آئين نامه حاكميت شركتي در موسسات بيمه گری را مصوب و به شرکتها ابلاغ کرد.
بانكداري ايراني -چند سالی است که شرکت های بیمه در گیر موضوع حاکمیت شرکتی هستند اما بصورت جدی،  هفته گذشته  رییس کل بیمه مرکزی، آئين نامه حاكميت شركتي در موسسات بيمه گری را مصوب و به شرکتها ابلاغ کرد.

  به گزارش   بانكداري ايراني ، سازوكارهاي داخلي حاكميت شركتي در يك شركت، شامل انواع گوناگون توافقات سازماني و رويه‌هاي مورد استفاده توسط شركت‌ها در جهت توازن قدرت و مسئوليت‌ها بين سهامداران، اعضاي هيأت‌مديره، مديران اجرايي و كاركنان شركت است كه در اين بين ساختار مالكيت، ساختار هيأت‌مديره، اندازه هيأت‌مديره، وجود مديران غيرموظف در بين اعضاي هيأت‌مديره، خصوصيات كميته حسابرسي و يكساني مديرعامل و رئيس هيأت‌مديره از مهمترين عوامل تعيين‌كننده و اثرگذار در بين سازوكارهاي حاكميت شركتي به حساب مي‌آيند. این قوانین در صورتی که بند بند آن اجرا شود قطعا برای شرکتهای بیمه و سهامداران و سرمایه گذاران  مفید فایده خواهد بود . 

در همین راستا، رئيس شوراي عالي بيمه، وضع شيوه‌هاي نوين نظارتي و مقررات متناسب با ساختار جديد صنعت بيمه در قالب آئين نامه حاكميت شركتي را براي اطمينان از رعايت حقوق ذينفعان صنعت بيمه، خصوصا بيمه گذاران اجتناب ناپذير دانست.

از طرف دیگر ، مدیریت شرکت بر اساس چارچوب‌های قوانین بیمه مرکزی  و حاکمیت شرکتی شکل خواهد گرفت، زیرا در ماه های اخیر در شرکت های بیمه شاهد تحولات مدیریتی بودیم که از سوی هیات مدیره و سهامداران عمده به شرکتها تحمیل شده بود . به عنوان نمونه 4 شرکت بیمه‌گری ظرف دو سال گذشته مدیران عامل خود را به دلیل نظرات غیر مسولانه هیت مدیره و  سهامداران عمده از دست دادند. این در حالی است که چنانچه شرکتها بر اساس قوانین و اصول ششگانه حاکمیت شرتی اداره شوند این اتفاقات رخ نمی دهد.
 
از دیگر مواردی که شرکتهای بیمه گری در گیر ان هستد موضوع انتشار اطلاعات است. افشای اطلاعات با اهمیت در دنیای امروز از حقوق اجتناب ناپذیر سهامداران و سرمایه گذاران تلقی می شود و نباید اطلاعات شرکت‌ها در اختیار افراد خاصی برای سود جویی قرار گیرد لذا حاکمیت شرکتی موضوع افشای اطلاعات را مکانیزه و شفاف سازی می کند. 

بر اساس این گزارش ، شش اصل پذیرفته شده عمومی حاکمیت شرکتی به ترتیب زیر است:

اصل اول- ایجاد زیربنای الزم برای اجرای کارآمد اصول حاکمیت شرکتی

 اصل دوم- حمایت از حقوق سهامداران عمده و جزء

 اصل سوم- رفتار یکسان با سهامداران

 اصل چهارم- توجه و به رسمیت شناختن نقش کارمندان در حاکمیت شرکتی

اصل پنجم- شفافیت در افشای اطلاعات

 اصل ششم- مشخص کردن دقیق مسوولیتهای هیات مدیره و ساختار آن 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: