کد خبر: ۱۰۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - 07 June 2017
ما فکر می‌ کنیم شرایط حضور خانواده‌ ها را حتما باید در تعدادی از رشته‌های ورزشی به خصوص آنها که سالنی است، فراهم کنیم. یک مقدار هماهنگی کار توجیهی نیاز داریم.
 روزنامه اعتماد در گفت وگو با مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، نوشت: ما فکر می‌ کنیم شرایط حضور خانواده‌ ها را حتما باید در تعدادی از رشته‌های ورزشی به خصوص آنها که سالنی است، فراهم کنیم. یک مقدار هماهنگی کار توجیهی نیاز داریم.

در گزیده ای از این گفت وگو آمده است: مسعود سلطانی‌فر از روزی که به ورزش آمد، آرامش را به روح خسته ورزش بازگرداند. نارضایتی ‌های عمومی از مدیریت ورزش که منجر به کنار گذاشتن وزیر قبلی شد، با حضور سلطانی ‌فر تبدیل به نقطه قوت دولت یازدهم روحانی شد. قاعدتا ارزیابی مدیریت تازه ورزش با کارنامه کمتر از یک‌سال، چندان قابل اتکا نیست اما در همین زمان کم، تصمیمات اساسی و حرکت ‌های بنیادین برای توسعه ورزش انجام شده است. یکی از رویکردهای مهم و اساسی، خارج کردن حلقه مدیریت ورزش از افراد معدود بود و حالا در استان‌ ها، مدیران کل ورزش و جوانانی داریم که با کمتر از ٤٠سال سن، عملکرد درخشان‌ تری نسبت به قبل دارند. این فضای تازه، هوای تازه در ورزش و مدیران تازه در ساختار مدیریت ورزش، موهبتی بزرگ خواهد بود.

همه اینها به نوع نگاه و تفکر وزیر ورزش بازمی ‌گردد. مسعود سلطانی ‌فر حالا اساسنامه‌ هایی را به تصویب می ‌رساند که حق عزل و نصب را از وزارت ورزش می ‌گیرد و اینگونه راه را برای ورود به دروازه‌ های جهان باز می‌ کند تا به «ورزش بین ‌المللی» برسد؛ ورزشی که در دنیا حرف برای گفتن داشته باشد، کرسی ‌های بین ‌المللی را کسب کند و مدیران و قهرمانانش در دنیا شناخته شده باشند. نوعی دیپلماسی ورزشی برای اعتبار به ورزش ایران. حرکت از ورزش سنتی به مدرن. برای همین هم برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ ها برنامه دارد و هم شرایط حضور بخش خصوصی را فراهم می ‌کند. گفت‌وگو با مسعود سلطانی ‌فر، وزیر ورزش و جوانان، ما را به آینده این حوزه خوشبین می ‌کند.

** آقای دکتر! رییس‌جمهور درباره شما این‌طور تعریف کرده بود که آقای سلطانی ‌فر تاریخچه خوبی در ذهن از کل ورزش و ورزشکاران و قهرمانان دارد که من خودم هم متعجب شدم و او یک کامپیوتر متحرکی در ذهنش دارد. کسی که می ‌خواهد این مسوولیت را بپذیرد باید هم اطلاعات گسترده اینچنینی داشته باشد. او به ظرفیت‌ های ورزش کشور اشراف دارد. این «کامپیوتر ورزش» و نگاه رییس ‌جمهور به شما از کجا آمده است؟

آقای دکتر روحانی این لفظ را ٤ سال پیش به کار برد. خیلی جاها نشستیم و با هم بحث و صحبت ‌کردیم، من بیش از ٤٠ سال است که با ورزش کشور و دنیا آشنایی و ارتباط دارم و خیلی از این آمار، اطلاعات، ‌نتایج، مسابقات، رویدادها، رکوردشکنی ‌ها، موفقیت ‌ها و بعضا شکست ‌ها را به یاد دارم. بعضا با این قهرمانان رشته ‌های مختلف که می ‌نشینیم و به نکاتی از زندگی ورزشی خودشان اشاره می‌کنم، برای‌شان خیلی جالب است. یادم هست اولین بار ٢٠ سال قبل بود راجع به آمدن سانتوز برزیلی با پله در جایی بحث می ‌کردیم. دروازه بان آن مسابقه ‌ای که انجام شد، ‌رضا قفل ‌ساز بود. رضا قفل‌ساز، افسر شهربانی است. زمانی که من قائم‌ مقام بودم به دفتر من آمده بود و داریوش مصطفوی هم آنجا بود. گفتند که رضا قفل‌ ساز برای دیدن من ‌آمده است و او را به حضور طلبیدم. به او گفتم یادت هست سانتوز آمد؟ گفت بله. گفتم یادت هست چند تا گل خوردید؟ گفت بله، ٥ تا گل خوردیم. گفتم نه، ٩ تا گل خوردید. داور آن موقع ارشد برازنده بود که آنقدر چپ و راست کرد تا ٤ تا شد.

** پس سابقه تاریخی که در ذهن داشتید در دولت هم بحث می ‌شد.
بیشتر این طرف و آن طرف که بحث می ‌شد همه می‌ گفتند اطلاعات ورزشی کاملی دارم و خوب است.

** من فکر می ‌کردم نکته ‌ای به رییس‌ جمهور گفته ‌اید که در ذهن ‌شان مانده است.
نه، در ذهن ایشان مانده بود که من اطلاعات وسیع ورزشی دارم و ایشان در معارفه وزرایش در دولت یازدهم راجع به هر کدام از وزرا و توانمندی ‌های ‌شان یک جمله می ‌گفتند وعلت اینکه من به چه دلیل اینها را انتخاب کردم، دو، ‌سه تا جمله فرمودند و لطف کردند و گفتند که می ‌گویند ایشان کامپیوتر ورزش است و اطلاعات وسیع ورزشی دارد. این لفظ کامپیوتر از آنجاست.

** شما ٩ آبان ٩٥ در مصاحبه‌ای گفته بودید که مدیر تحول هستید و نه مدیر حفظ وضع موجود. از آبان ٩٥ تا خرداد ٩٦ چقدر تحول در حوزه ورزش ایجاد کردید؟

اولا که این فاصله که شما می ‌گویید حدود ٧ ماه است. ٧ ماهی که ٣، ٤ ماه آن را به آخر سال خورده بودیم و مسائل و مشکلات مالی و بودجه آخر سال را در سال گذشته داشتیم ولی تصورم این است که محورهای مهمی را برای ایجاد تحول در ورزش در دستور کارم دارم. هم از جهت اینکه ساختار وزارتخانه را بتوانیم اصلاح کنیم که تقریبا به نقطه خوبی با سازمان اداری و استخدامی رسیده‌ ایم. عنقریب ساختارمان را اصلاح می ‌کنیم هم از جهت اینکه قانون اهداف، وظایف و اختیارات‌مان که ٦ سال بود تقدیم مجلس نشده بود در دولت تصویب شده و الان در مجلس درحال بررسی است و هم اینکه فکر می‌ کنم در بخش ‌های مختلف از جمله صیانت از حاکمیت و حفظ ارزش ‌های اخلاقی و انسانی در ورزش، استارت خوبی را زده ‌ایم، هم اینکه فکر می ‌کنیم از جهت برنامه‌ ریزی برای گسترش ورزش همگانی و ورزش قهرمانی، مسیرها و رویکردهای مناسبی را الان انتخاب کرده ایم که به نظرم ان ‌شاء الله اگر مجددا به عنوان وزیر در دولت آینده انتخاب شوم، بتوانم این مسیرها، رویکردها و برنامه ‌ها را دنبال کنم. چون جمع زیادی از نخبگان و دست ‌اندرکاران ورزش هم در انتخاب مسیرها به ما کمک کردند و به این جهت ‌گیری که ما داشتیم، تایید داشتند. در پروژه‌ های عمرانی نیمه کاره، یک برنامه ‌ریزی نسبتا دقیقی کرده ‌ایم که در خلال برنامه پنج‌ ساله ششم بتوانیم تعداد قابل توجهی از اینها را به بهره ‌برداری برسانیم. در برنامه پنج ‌ساله ششم، موفق شدیم ٥، ٦ تا حکم خیلی خوب را برای توسعه ورزش و کمک به ورزش در ابعاد مختلف بگنجانیم که آن هم یکی از موفقیت ‌ها بود.

** آقای دکتر! منظورتان از تحول بیشتر در زیرساخت است تا روبناها و آنچه به عنوان نتایج ورزشکاران و قهرمانان می‌ بینیم؟

بله، من فکر می‌کنم یکی از مشکلات‌مان، مشکلات بنیان‌های ورزشی است. یعنی زیرساخت‌های ورزشی‌ مان مشکل دارد. اگر بخواهم وارد این بحث شوم، خیلی وقت ‌تان را می ‌گیرد. ببینید! بسیاری از تیم‌ های ما باید باشگاه شوند درحالی که الان تیم هستند و به خصوص باشگاه‌ های بزرگ‌مان مثل استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی، سپاهان، ذوب‌آهن، استقلال خوزستان و...

** در دوره شما، زمانی که آقای هاشمی طبا حضور داشتند و شما قائم مقام بودید، یک اتفاق خیلی خوب در بحث اساسنامه‌ ها افتاده بود و بندی را گنجاندند که تمام حق عزل، نصب و موضوعات مربوط به فدراسیون‌ ها به مجمع سپرده شد. البته من خبرش را شنیدم که شما در حال تدوین اساسنامه جدید با همان نگاه هستید. آیا امکان دارد که نگاه شما دوباره به همان زمان بازگردد؟

نگاه‌ مان هست که داریم اصلاح می ‌کنیم. همان‌طور که اشاره کردید، نگاه‌ مان این است که مجددا بتوانیم اساسنامه‌ ها را اصلاح کنیم و الان یک تیم در حوزه معاونت ورزش قهرمانی گذاشته ‌ایم که روی اساسنامه ‌های مختلف کار می‌ کند تا اصلاحات لازم را انجام دهیم و مجددا بتوانیم آن اختیار و اقتدار را به مجمع برگردانیم. من واقعا در اعمال مدیریت و اجرای برنامه ‌های‌ مان خیلی مشکل نمی ‌بینم که بگویم اگر این اختیار عزل و نصب را از وزیر ورزش گرفتیم، دنیا کن فیکون می ‌شود یا اگر این را دادیم، او خیلی آدم مقتدری می ‌شود! فکر می ‌کنم امروز اصول مبانی مدیریت با گذشته خیلی فرق کرده. من برای اعمال مدیریت، سیاست ‌ها و برنامه‌ هایم ابزارهای متنوعی دارم که از آن ابزارها می ‌توانم استفاده کنم. مدیریت به شیوه توتالیتر دیگر امروز در دنیا منسوخ شده است.

** کنترل و نظارت تان به چه شکل خواهد بود؟ چون به هر حال شما یک وظیفه نظارتی دارید.
وقتی در بخش مدیریت رفتید، موارد اجرایی را به فدراسیون ‌ها سپردید و تمام نقش خودتان را به یک نقش حاکمیتی تبدیل کردید، ابزارها و سازوکار لازم و نظام ارزیابی ‌تان یک نظامی است که خیلی برای ‌تان هزینه ‌بر نیست. یعنی امروز نرم ‌افزارهایی در دنیا آمده که خیلی راحت می ‌تواند اطلاعات چند هزار پروژه عمرانی را داخل لب ‌تاپ ‌تان حفظ کرده، پردازش کند و به موقع در اختیارتان بگذارد و شما هر لحظه خواستید، اطلاعات هر کدام از این پروژه‌ ها را بگیرید. این نرم‌ افزار، می‌تواند اطلاعات ٥٠، ٦٠ فدراسیون و ٣١ اداره کل را درون خود داشته باشد و به جای اینکه دستگاه عریض و طویل نیروهای انسانی را گسترش دهیم که داخل خودش حتما فساد را گسترش خواهد داد، با استفاده از ابزار نوین بتوانیم نظارت کنیم. بالاخره امروز وقتی که در فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی این امکان به همه انسان‌ ها داده شده که بیایند حرف ‌شان را بزنند، ایده‌ های‌ شان را بگویند، تعامل برقرار کرده، تبادل نظر کنند، شفاف سازی و اطلاعات ‌رسانی کنند، ابزار خیلی خوبی است و باید از این استفاده کنیم.

** در مورد ورود بانوان به ورزشگاه‌ ها که یکی از دغدغه‌ های اصلی است که در همه این سال ‌ها بوده. در استادیوم ١٢ هزار نفری در همین میتینگ ‌های انتخاباتی آقای روحانی دیدیم که دختر و پسر کنار هم بودند و هیچ مشکلی پیش نیامد. نه حتی در سالن، بعد از آن مراسم هم هیچ مشکلی پیش نیامد با توجه به اینکه همه شرایط امنیتی هم در آن روز بود. آیا دولت برنامه مشخصی در این موضوع دارد یا خیر؟

من خودم سال‌ های قبل از پیروزی انقلاب استادیوم آزادی و امجدیه زیاد می ‌رفتم البته من طرفدار تیم ملی فوتبال هستم! واقعا در آن ایام یادم نمی ‌آید که شنیده باشم فحاشی با این وضعیتی که بعضا امروز شاهد آن هستیم، باشد. حالا ممکن بود جاهایی هم تندی کنند ولی به هر حال دوز آن خیلی پایین بود و اینطوری نبود. مردم ما، حرمت خانواده‌ ها و خانم‌ ها را حفظ می ‌کنند. البته الان هم اینطور است. ما فکر می‌ کنیم شرایط حضور خانواده‌ ها را حتما باید در تعدادی از رشته‌های ورزشی به خصوص آنها که سالنی است، فراهم کنیم. یک مقدار هماهنگی کار توجیهی نیاز داریم و باید وقت بگذاریم تا با کسانی که دست ‌اندرکار هستند، بحث و گفت ‌وگو کنیم و نمونه‌ های مختلف فیلم نشان ‌شان دهیم و حتی اینها را تست کنیم تا همه به یک باور و عزم عمومی برسیم. اگر این عواملی که دست ‌اندرکار هستند هم تا به لحاظ امنیتی و همه به لحاظ فرهنگی به یک اتفاق نظر نرسند، یک جای کار همیشه می ‌لنگد. این کار را باید با کمی صبر و حوصله جلو ببریم. این حق خانواده‌های ما هست. من همیشه لفظ خانواده را به کار می ‌برم. این حق خانواده‌ های ما هست که واقعا از این شور، نشاط و شعفی که در مسابقات مختلف ورزشی و در اماکن ورزشی به وجود می ‌آید که به هر حال شاهد پیروزی تیم ‌های ایرانی و رکودشکنی ورزشکاران ایرانی هستند، بهره ‌مند شوند. باید از این شادی و شور و شعف استفاده کنند و این حق ‌شان است.

**خیلی‌ها این روزها در مورد بحث هیات مدیره باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بحث می‌ کنند و انتخاب مدیرعامل یا سرپرست‌ های جدید. در این حوزه دولت بعد از استقرار دولت دوازدهم کار می ‌کند یا قبل از آن؟

نه، چون فکر م ی‌کنیم چون زمان بین لیگ امسال و لیگ بعدی همین دو ماه است و بالاخره باید اگر می ‌خواهیم ترمیم‌هایی انجام دهیم، در هر دو هیات مدیره انجام دهیم به ویژه استقلال چون دو نفر الان نیستند و شاید نفر سومی هم بخواهد کناره‌ گیری کند. ما فکر می ‌کنیم که ان ‌شاء الله به احتمال قریب به یقین در همین خردادماه این اصلاحات و ترمیم‌ ها را انجام دهیم که هیات مدیره جدید بتواند برای لیگ جدید برنامه ‌ریزی کند.

**معمولا می‌گویند که وزیر ورزش در مورد مدیرعامل هم نظر خواهد داد و با نظر ایشان انتخاب خواهد شد.

حالا ما هیات مدیره را ترمیم کنیم، ان ‌شاء الله. سیاست ما در بخش مدیران عامل این دو تیم این است که فعلا اوضاع را تثبیت کنیم تا ببینیم چه می ‌شود. به هر حال من معتقدم برخلاف این قضاوتی که می ‌کنند، هست. به هر حال آقای طاهری موفق بوده که پرسپولیس بالا آمده و قهرمان شده و به لیگ قهرمانان آسیا مرحله یک چهارم رفته است. در استقلال هم آقای افتخاری تمام تلاشش را انجام داده و استقلال هم خوب نتیجه گرفته. به غیر از بازی با العین این استقلال، استقلالی بوده که داربی را برده، السد را برده، همین العین را در ایران یک هفته قبل شکست داده. حالا در یک بازی در یک روز ممکن است اتفاقی بیفتد که سه، چهار نفر در آن بازی مصدوم می ‌شوند به طوری که یکی، دو بازیکن در ابتدای بازی مصدوم می‌ شوند. بالاخره فضای خاصی است و در کشور حریف بازی می ‌کنیم. این اتفاق نادری است و معتقدم که شاید ٢٠، ٣٠ سال یک ‌بار در آسیا رخ دهد. ممکن است یک روزی یکی از تیم ‌های باشگاهی ما با یک تیم اروپایی بازی کند و ٦ تا گل بخورد ولی در آسیا شاید نادر این اتفاقات بیفتد. دو، سه مورد یکی پرسپولیس و الغرافه در چند سال پیش بوده و...

** پس نگاه شما تغییر هیات مدیره است که خودشان تصمیم بگیرند.
بله، خودشان تصمیم بگیرند ولی در مورد مدیران عامل فکر می ‌کنم که هر دو تا مدیرعامل هم زحمت کشیدند و هم موفق بودند و رویکرد اصلی ‌مان این است که هر دو مدیر عامل بتوانند حفظ شوند و استمرار کار دهند، ان ‌شاء الله.

** در مورد شما می ‌گویند با توجه به اینکه جوانان از ورزش جدا می ‌شود و خیلی ‌ها هم شایعه کردند که نگاه‌ تان، نگاه رسیدن به وزارت کشور هست و اینکه شما احتمالا از ورزش بروید، صحت دارد یا اینکه ٤ سال آینده را هم ادامه خواهید داد؟

اینها همه گمانه ‌زنی است. چون من قسمت اعظم عمرم را در وزارت کشور گذراندم و حدود ٢٠ سال در ٦ استان کار کردم، این ذهنیت همیشه هست و هرموقع که کابینه می ‌خواهد انتخاب شود، آنها که شب‌ ها گعده دورهمی دارند، خبرسازی می ‌کنند و پُست تقسیم می‌ کنند، نگاه می ‌کنند که مثلا مازیار ناظمی یک موقع صدا وسیما بوده پس رییس صدا وسیما شود! من حدود ٢٥ سال وزارت کشور بوده ‌ام ولی دیگر الان در عرصه ‌های دیگر آمده ‌ام. البته نهایتا انتخاب با آقای رییس ‌جمهور است که ایشان هر تصمیمی که بگیرند، به هر حال متناسب با ظرفیت ‌مان افتخارمان این است که بتوانیم همکاری کنیم در این دولتی که برخاسته از رای بسیار بالای مردم است. به هر حال در یک روز حماسی و رفراندوم بزرگ، ‌رییس‌ جمهوری انتخاب می ‌شود که عضویت در دولت این رییس ‌جمهور که با پشتوانه ٢٤ میلیون رای کار خودش را شروع می‌ کند، به تعبیری شاید با پشتوانه ٤٢ میلیون رای چون بالاخره رییس ‌جمهور همه مردم است و ما ٩٦ درصد و ٤ درصد نداریم. رییس ‌جمهور صددرصد مردم است و رییس ‌جمهور امروز خودش را نسبت به استیفای حقوق همه مردم و حفظ حقوق شهروندی همه مردم متعهد می‌ داند و دفاع کردن از منافع همه مردم. به هر حال در چنین دولتی که از این پشتوانه گسترده مردمی برخوردار است، در زندگی هرکسی افتخار است که خدمتگزاری کند.

*منبع: روزنامه اعتماد، 1396.3.17
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: