کد خبر: ۱۰۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - 13 June 2017
بانكداري ايراني - ادغام بانک‌ها در یک سال گذشته به یکی از موضوعات بحث برانگیزی در کشور تبدیل شده و بسیاری از سپرده گذاران برخی از بانکهای خصوصی را نگران کرده است.
  بانكداري ايراني - ادغام بانک‌ها در یک سال گذشته به یکی از موضوعات بحث برانگیزی در کشور تبدیل شده  و بسیاری از سپرده گذاران برخی از بانکهای خصوصی را نگران کرده است. 

به گزارش  بانكداري ايراني ، 7 بانک در ایران به گفته بانک مرکزی با مشکلات زیادی مواجهه شده اند که برای برون رفت از این مخمصه توصیه به ادغام این بانکهای مشکل دار با بانکهای ملی شده است، ما این مساله با نظرات متفاوتی روبرو شده است . برخی از کارشناسان ادغام بانکها را کاری ضروری دانسته اند و در مقابل  مخالفین گفته اند که بانک مرکزی در حال حاضر توان چنین کاری را ندارد.

ولی الله سیف در اعلام ادغام بانکها گفته بود که در حاضر حدود ۳۵ بانک و موسسه اعتباری مجاز در حال فعالیت هستند که  چندی پیش در اظهارات مقامات بانکی اشاره‌ای به این شده بود که امکان ادغام بانک‌ها و موسسات مجاز وجود خواهد داشت این موضوع گرچه تاکنون عملیاتی نشده اما چندی است که مخاطبان شبکه بانکی با اخباری درباره ادغام بانک‌های بزرگ و کوچک مواجه شدند که به طور  طبیعی آنها را درباره سرانجام منابع و سپرده‌هایشان نگران کرده است. 

آنطور که سیف عنوان کرده تصمیم برای ادغام در درجه اول بر عهده سهامداران خود بانک‌ها قرار دارد ولی در مسیری که بانک مرکزی برای استاندارد سازی صورت‌های مالی بانکها در پیش گرفته، این موضوع وجود داشته و خود سهامداران نیز ممکن است از آن استقبال  کنند. وی توضیح داد: هدف ما این است که بتوانیم نسبت‌های مالی در صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی را به نسبت‌های روز بانکداری دنیا نزدیک کنیم که در این حالت مهم‌ترین موضوع نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها است و برای تامین آن چند راه وجود دارد؛ اینکه سرمایه آورده خود را افزایش دهند،  سهام جدید در بورس عرضه کنند و یا اینکه تصمیم بگیرند با یکدیگر ادغام شوند.

 رییس شورای پول و اعتبار گفت: وقتی بانک‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند، صرفه‌جویی قابل توجهی برای آنها به همراه خواهد داشت، چراکه قیمت‌ تمام شده و  هزینه خدمات آنها کاهش می‌یابد. از سوی دیگر برخی از هزینه‌های دیگر از جمله هزینه‌های مربوط به شعب کاهش می‌یابد چرا که وقتی دو بانک با یکدیگر ادغام می‌شوند، دیگر دلیلی برای وجود دو شعبه از آن در یک خیابان وجود ندارد. در این حالت می‌توانند یکی از شعب را تعطیل و آن را در جای دیگری توسعه دهند.

اما در مقابل برخی از نمایندگان مجلس که مخالف این ادغام هستند می گویند که ادغام بانکها در شرایط فعلی بی فایده است،زیرا طبق آمار غیر رسمی هم اکنون ۱۳۰ هزار میلیارد تومان دارایی با دستور قضایی به حالت بلوکه و غیر قابل استفاده درآمده است. یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه در شرایط فعلی مطرح کردن مباحثی مانند ادغام بانکهای دولتی به هیچ عنوان برای سیستم بانکی راه گشا نیست، گفت: امروز بانکها در لبه پرتگاه قرار دارند و به کار گیری روشهایی مانند ادغام که متکی بر تغییر ساختار بانکهاست نمی‌تواند در کوتاه مدت به عنوان علاجی برای مشکلات پیچیده ساختار بانکی کشور تلقی شود. امروز بانک‌های خصوصی به دلیل اینکه برخی از این بانکها بیش از سرمایه شان، اعتبار پرداخت کرده اند و از مطالبات مشکوک الوصول بالایی برخوردارند به لحاظ کارشناسی آمادگی لازم برای ادغام ندارند.

اما موافقین این طرح می گویند که به دلیل  مشکلات عدیده شبکه بانکی، ادغام بانک ها چه به صورت تکلیفی و چه اختیاری با توجه به اینکه موضوع کفایت سرمایه در صنعت بانکداری مهم است، اتفاق بسیار مثبتی برای این گروه است.

تا کنون بانک مرکزی برنامه در این خصوص ارائه نداده و این رخداد عملیاتی نیز نشده  اما در بین اقتصاددانان مخالفت های زیادی برانگیخته است لذا ضروری است تا تیم اقتصادی دولت ، بانک مرکزی و مجلس در این موضوع ورود کارشناسی داشته باشند تا سبب نگرانی مردم نشوند.  و تجربه تلخی چون کاسپین در بانکها تکرار نشود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: