کد خبر: ۱۰۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - 06 June 2017
حالا داعش و هم فکرانش به فکر پناهگاه های تازه ای برای ادامه فعالیت خود هستند. بخشی از آنها به اروپا گسیل می شوند و برخی دیگر راهی مناطق سهل الوصول تر و البته ناامن تر مثل افغانستان می شوند.
 دیپلماسی ایرانی در یادداشتی آورده است:حالا داعش و هم فکرانش به فکر پناهگاه های تازه ای برای ادامه فعالیت خود هستند. بخشی از آنها به اروپا گسیل می شوند و برخی دیگر راهی مناطق سهل الوصول تر و البته ناامن تر مثل افغانستان می شوند.

علی موسوی خلخالی معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی در یادداشت خود آورده است: طی روزهای اخیر خط خون تروریسم از کابل تا لندن در امتداد بوده است. تروریست ها نه در لندن به مردم بی گناه رحم کردند نه در کابل. البته حوادث افغانستان به مراتب خونین تر از حوادث لندن بود.
در افغانستان انفجار مهیب روز چهارشنبه 10 خرداد باعث کشته شدن دست کم یکصد تن و زخمی شدن حدود پانصد نفر شد. نجیب دانش، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان به رسانه های خبری در کابل گفت که مواد انفجاری در داخل یک تانکر آب یا تانکر فاضلاب جاسازی شده بود. انفجار در منطقه وزیر اکبرخان رخ داد. وزیر اکبرخان محدوده حساس حکومتی است و علاوه بر کاخ ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه افغانستان، سفارتخانه های فرانسه، آلمان، ژاپن، چین، ترکیه، هند، ایران و بریتانیا نیز در این منطقه قرار دارند.
جدی ترین آسیب به سفارت آلمان و ایران وارد شد. کارکنان محلی سفارت آلمان زخمی شدند و مقر اسکان سفیر ایران در افغانستان نیز ویران شد اما به هیچ کدام از کارکنان سفارت آسیبی وارد نیامد. طالبان دست داشتن در این سوءقصد را رد و آن را محکوم کرد. مدت کوتاهی بعد از آن داعش مسئولیت این حادثه خونین را بر عهده گرفت. شوک ناشی از این حادثه چنان مردم افغانستان متاثر کرد که روز جمعه در خیابان های کابل در اعتراض به سوء مدیریت دولت در تامین امنیت شهروندان دست به تظاهرات زدند و شعارهای تندی علیه دولت سر دادند.
پلیس و نیروهای دولتی نتوانستند خشم مردم را مهار کنند، برای همین مجبور به اعمال خشونت شدند که در پی آن 5 نفر از معترضان کشته و 10 نفر دیگر زخمی شدند. رسانه های محلی و شاهدان عینی از کشته شدن دست کم 7 تظاهرکننده و زخمی شدن بیش از 20 تن دیگر خبر دادند. روز بعد، در حالی که خانواده های داغدار مشغول تشییع جنازه کشته شدگان تظاهرات روز جمعه بودند، سه حمله انتحاری صورت گرفت که جان دست کم 20 تن را گرفت و ده ها زخمی بر جای گذاشت. 
این انفجارها در جریان مراسم تشیع جنازه پسر محمد علم ایزدیار، معاون مجلس سنای افغانستان صورت گرفت. فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت افغانستان نیز در میان مردمی بود که در این انفجار زخمی شد. طالبان مسئولیت هیچ کدام از این حوادث را بر عهده نگرفت و حتی آنها را محکوم کرد، اما داعش مسئولیت این حوادث را بر عهده گرفت.

لندن
روز یکشنبه 14 خرداد مردم لندن در حالی از خواب بیدار شدند که اخبار شب گذشته آنها را در شوک فرو برده بود. یک خودروی ون به عابران در مرکز لندن برخورد کرد و جان دست کم هفت نفر را گرفت و 20 نفر دیگر را زخمی کرد. عاملان حادثه بعد از زیر گرفتن مردم از خودروی خود پیاده شده و با چاقو و قمه به عابران و مردم عادی حمله کردند. این حادثه در حاشیه پل معروف به لندن بریج روی داد. روزنامه دیلی میرور در حساب توئیتری خود به نقل از یک شاهد نزدیک به حادثه نوشت: «سه نفر از ون بیرون پریدند و با چاقو به مردم حمله کردند.» در حادثه دومی در یک مرکز خرید موسوم به بارو مارکت که با فاصله زمانی اندک از حادثه اول روی داد، دست کم 7 نفر زخمی شدند. حادثه سومی نیز می رفت که در منطقه وکسهال در جنوب لندن روی دهد که با دخالت پلیس جلوی وقوع آن گرفته شد.

حوادث لندن تنها چهار روز قبل از آغاز برگزاری انتخابات سراسری در بریتانیا برگزار شد. انتخاباتی که برای ترزا می، نخست وزیر این کشور جنبه حیاتی دارد و خود آن را رفراندومی برای تایید سیاست هایش از سوی مردم قلمداد می کند. وی در یک مناظره انتخاباتی گفته بود که با توجه به وضعیت ویژه ای که بریتانیا بعد از رفراندوم برگزیت پیدا کرده، نتیجه این انتخابات برای او بسیار مهم است. وی گفت که در این انتخابات مردم بار دیگر تایید می کنند که آیا دولت بریتانیا باید برای خروج از اتحادیه اروپا به طور جدی فعال باشد یا خیر. 

حالا حوادث لندن رنگ و بوی دیگری نیز به انتخابات این کشور داده است. سه حادثه تروریستی در کمتر از سه هفته مانده به انتخابات سراسری بریتانیا سیلی محکمی است که هم به دولت انگلیس وارد آمد هم به صورت تراز می که اکنون متهم به سهل انگاری در تامین امنیت کشورش نیز شده است.
بنا به گزارش مراکز نظرسنجی در انگلیس بعد از حوادث تروریستی اخیر محبوبیت تراز می به شدت سقوط کرده است، اما وی همچنان می تواند امیدوار به پیروزی در انتخاباب باشد اگر چه این پیروزی بی شک قاطع نخواهد بود و بسیار کمتر از انتظارات به دست خواهد آمد. به ویژه که اکنون احزاب رقیب سیاست هایش را به چالش می گیرند و می گویند که سهل انگاری های او در تشدید بحران امنیتی کشور موثر بوده است.

حوادث تروریستی کابل و لندن حقیقت دیگری را نیز آشکار کرد. بعد از شکست سنگین داعش در عراق و سوریه و پاکسازی تقریبا 98 درصد موصل از لوث داعش و همچنین رسیدن ارتش های عراق و سوریه به مرزهای یکدیگر که به معنای محاصره داعش و اخراج آن از خاک کشورشان محسوب می شود، حالا داعش و هم فکرانش به فکر پناهگاه های تازه ای برای ادامه فعالیت خود هستند. بخشی از آنها به اروپا گسیل می شوند و برخی دیگر راهی مناطق سهل الوصول تر و البته ناامن تر مثل افغانستان می شوند. داعش برای ابراز وجود و این که ثابت کند هنوز تهدیدی جدی است نیاز به فعالیت های تروریستی پرسر و صدا دارد.

اگر تحولات یک هفته اخیر در جنوب شرق آسیا به ویژه فیلیپین را نیز بیفزاییم در می یابیم که دامنه حضور تروریسم دیگر محدود به یک نقطه جغرافیایی نیست. کشته شدن دست کم 118 نفر از عناصر داعش در فیلیپین در جنگ با ارتش این کشور، حادثه تروریستی کابل و حوادث تروریستی لندن همگی نشان می دهند که تروریسم در حال پخش در سراسر دنیاست و قصد دارد جامعه جهانی را به یک نبردی فراگیر فرا بخواند. داعش برای ابراز وجود بیش از پیش دست به اقدامات پرسرو صدا می زند و قطعا فعالیت های تروریستی بیشتری را مرتکب خواهد شد.

منبع:دیپلماسی ایرانی/15 خرداد96
برچسب ها: داعش ، اروپا ، افغانستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: