کد خبر: ۱۰۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - 03 June 2017
بانكداري ايراني - یکی از موسساتی که در سالهای اخیر مشکلات زیادی را برای بانک مرکزی بوجود آورد موسسه کاسپین است که بانک مرکزی برای رفع مشکل 8 موسسه غیر مجاز راه اندازی شد . اما این راه اندازی به یکی از تلخ ترین تجربه بانک مرکزی تبدیل شده است.
بانكداري ايراني -   یکی از موسساتی که در سالهای اخیر مشکلات زیادی را برای بانک مرکزی بوجود آورد موسسه کاسپین است که بانک مرکزی برای رفع مشکل  8 موسسه غیر مجاز راه اندازی شد . اما این راه اندازی به یکی از تلخ ترین تجربه بانک مرکزی تبدیل شده و ذینفعان این موسسه را هر روز برای اعتراض به سمت ساختمان بانک مرکزی کشانده است. 

به گزارش بانكداري ايراني ، مؤسسه اعتباری کاسپین در چارچوب فرآیند ساماندهی بازارغیرمتشکل پولی و پس از طی مراحل قانونی، مجوز فعالیت خود را در تاریخ ۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۴ از بانک مرکزی دریافت کرد و در فهرست مؤسسات اعتباری مجاز و دارای مجوز بانک مرکزی قرار گرفت. بر اساس مجوز صادره، مقرر شد این مؤسسه اعتباری، دارایی‌ها و بدهی‌های قابل تجمیع شرکت‌های تعاونی‌ اعتبار «فرشتگان»، «الزهراء مشهد»، «حسنات اصفهان»، «دامداران و کشاورزان کرمانشاه»، «بدرتوس مشهد»، «پیوند»، «امید جلین گرگان» و «عام کشاورزان مازندران» را که تا آن زمان تحت عنوان «آرمان ایرانیان» فعالیت می‌کردند، طبق روش مشخص به حساب های خود انتقال دهد. 

هدف بانک مرکزی این بود که  تا زمانی که تکلیف موسسات مشخص نشده و دارایی ها منتقل نشده اقدام به اطلاع رسانی از نوع تابلو و حتی صدور دفترچه نکند. اما به دلیل شکایت سپرده گذاران  قوه قضاییه به این مساله ورود کرده و زمانی که هنوز دارایی‌ها و سپرده‌های تعاونی‌های هشت‌گانه غیرمجاز به موسسه اعتباری کاسپین منتقل نشده بود دو دستور قضایی بدون اطلاع بانک مرکزی از سوی یکی از قضات در مشهد صادر شد که بر اساس دستورات قضایی مذکور، تعاونی‌ها مکلف شدند تمام تابلوهای خود را با تابلوهای موسسه کاسپین تعویض کنند. 

بعد از آن نیز حکم قضایی دیگری از مشهد صادر شد که بر اساس آن، دفترچه‌های سپرده‌گذاران تعاونی‌هایی که باید منحل می‌شدند با دفترچه‌های موسسه کاسپین تعویض شود در حالی که هنوز دارایی‌ها و سپرده‌های نزد این تعاونی های هشت گانه به موسسه کاسپین منتقل نشده بود.

در اقدامی دیگر ، دادستان تهران از بدهی تعاونی فرشتگان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های موسسه کاسپین و پیگیری های قضایی در رابطه با مدیران این تعاونی خبر داد و اعلام کرد که فرشتگان طی سال های اخیر حدود ۸ هزار میلیارد تومان منابع جذب کرده و اکنون تا ۴ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. 

به گفته معاون نظارتی بانک که هفته گذشته آخرین اطلاعات را در اختیار رسانه ها قراداد ؛ تا کنون حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی های تعاونی منحله فرشتگان شناسایی شده که قابل انتقال به موسسه اعتباری کاسپین است. کار ارزیابی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان هفته جاری به اتمام می رسد. 

بنابراین مجموع دارایی های فرشتگان تا امروز بالغ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان می شود. همچنین با کمک پلیس آگاهی و قوه قضاییه تاکنون ۳۰ فقره ملک شخصی مدیران فرشتگان شناسایی شده و کار تقویم و ارزیابی آنها در حال انجام است که آن دارایی ها هم به کاسپین منتقل می شود.

 با شناسایی و انتقال دارایی های تعاونی منحله فرشتگان به موسسه کاسپین، کار انتقال سپرده سپرده گذاران این تعاونی متناسب با دارایی ها به موسسه کاسپین نیز انجام می شود. بر اساس آخرین اطلاعات موجود تعداد سپرده‌های تعاونی اعتبار منحله فرشتگان بالغ بر ٧٣٠ هزار  فقره است که تعداد سپرده های زیر بیست میلیون تومان بالغ بر ٦٥٠ هزار فقره می‌باشد و حسب توافق انجام شده با مرجع قضایی ۶۵۰ هزار سپرده گذار ذکر شده در اولویت اول پرداخت قرار می‌گیرند که به این ترتیب تقریبا ۹۰ درصد سپرده گذاران تعاونی فرشتگان تا پایان خرداد ماه سال جاری  تعیین تکلیف می‌شوند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: