کد خبر: ۱۰۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - 30 May 2017
طبیعی است که اگر آن طرز تفکری که بر رئیس‌ جمهور و دولت حاکم است بر شورا و شهرداری نیز حاکم باشد و این دو نهاد در کنار هم و همسو با یکدیگر فعالیت می‌کنند، مشکلات تهران با شتاب بیشتر حل و فصل خواهد شد.
 روزنامه آرمان در گفت وگو با ابراهیم امینی منتخب مردم تهران در شورای شهر پنجم، نوشت: طبیعی است که اگر آن طرز تفکری که بر رئیس‌ جمهور و دولت حاکم است بر شورا و شهرداری نیز حاکم باشد و این دو نهاد در کنار هم و همسو با یکدیگر فعالیت می‌کنند، مشکلات تهران با شتاب بیشتر حل و فصل خواهد شد.

در گزیده ای از این گفت وگو آمده است: بعد از برگزاری انتخابات شوراها، نتایج شهر تهران باعث شگفتی بسیاری در میان افکار عمومی کشور شد. هر 21 عضو لیست اصلاح ‌طلبان با تفاوت بسیاری رقبای اصولگرای خود را شکست دادند و شورا و به تبع آن شهرداری پایتخت با سیاست‌های دولت جدید همسو خواهد شد. برای بررسی دلایل پیروزی لیست امید، چالش‌های پیش‌ روی شهردار آینده، برنامه چهار‌ ساله شورای کنونی و گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران، ابراهیم امینی، منتخب مردم تهران در شورای شهر پنجم، با «آرمان» گفت ‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

** چرا مردم تهران با رأی بسیار بالایی به کاندیداهای لیست امید رأی دادند و برای اولین بار تمامی اعضا شورا را از یک لیست انتخاب کردند؟
پیروزی لیست اصلاح ‌طلبان در انتخابات شورای سراسر کشور و به ویژه شهر تهران سومین گامی است که شهروندان یکی پس از دیگری برای تعیین سرنوشت جامعه ایران و بهبود زندگی فردی و اجتماعی خود با رأی دادن به جریان اصلاحات برمی‌دارند. قانون اساسی این حق را برای مردم قائل شده است که اداره کشور باید بر مبنای آرای عمومی باشد و برآیند این مساله نیز شرکت در انتخابات است و مردم از این حق خود استفاده می‌کنند. با اعتقاد به اینکه هرگونه حرکت و کنش اصلاحی در اداره امور کشور از طریق انتخابات صورت می‌گیرد، مردم به ‌طور گسترده در انتخابات شرکت کردند و به کاندیداهای اصلاح‌طلب رأی دادند. مردم کلانشهر تهران به این نتیجه رسیده‌اند که تحول و بهبود وضعیت تهران از مسیر اصلاحات و کاندیداهای آنان میسر می‌شود. 

این انتخابات 29 اردیبهشت، انتخاب شیوه اداره کشور و کلانشهرها و مدیریت شهرداری ‌ها بود که مردم با رأی خود اداره کشور و کلانشهرها را به صورت همسو انتخاب کردند. بنابراین طبیعی است که اگر آن طرز تفکری که بر رئیس‌ جمهور و دولت حاکم است بر شورا و شهرداری نیز حاکم باشد و این دو نهاد در کنار هم و همسو با یکدیگر فعالیت می‌کنند، مشکلات تهران با شتاب بیشتر حل و فصل خواهد شد و همین همسویی بخشی از چالش‌ های گذشته شهر تهران را رفع خواهد کرد. در اکثر کلانشهرها، منتخبان مردم همسو با دولت هستند، بنابراین می‌توان اذعان داشت انتخاب مردم تهران بر اساس برنامه کاندیداها و لیست‌ها بوده است. 

** اولویت‌های دوم و سوم چه می ‌تواند باشد؟
اولویت دوم شهردار باید حل مشکل آلودگی شهر تهران، مدیریت پسماند و زباله‌ها و افزایش فضای سبز بر اساس استانداردهای جهانی باشد. اکنون تهران در هر 3 مقوله مورد اشاره دچار وضعیت نامطلوبی است. فضای سبز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و زباله‌ها به شیوه غیر اصولی و غیر مدرن جمع‌آوری و دفع می‌شود؛ از همه مهم‌ تر پایتخت نشینان در هوای ناسالم تنفس می ‌کنند و قابل کتمان نیست مردم تهران زمان کوتاهی از سال در هوای سالم نفس می‌کشند که این وضعیت نباید در بلندمدت ادامه داشته باشد، زیرا تبعات جبران ‌ناپذیری بر شهر و ساکنان پایتخت وارد می‌کند. 

** آنچه بیان کردید دغدغه‌های شهر تهران است که باید مورد توجه شورای شهر و شهردار قرار بگیرد. سوال این است شهرداری که قرار است از سوی شورا انتخاب شود باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟
شهردار باید در حوزه مدیریت شهری از توان بالایی برخوردار باشد، خود را پاسخگو بداند و از اعمال سلیقه‌ در انجام وظایف پرهیز کند. این شهردار باید در چارچوب مصوبات شورای شهر گام بردارد، افرادی که در زمینه مدیریت شهری متخصص و تکنوکرات هستند را در حلقه شهرداری قرار دهد، معاونت ‌های شهرداری، شهرداری‌ های مناطق و نهادهای زیرمجموعه شهرداری را بر اساس شایستگی و کاردانی منصوب کند، کسانی که تخصص و توانایی بالایی دارند و تلاش کند مجموعه‌ ای از نیروهای کارآمد را در مجموعه شهرداری که توان حل مشکلات کلانشهر تهران را داشته باشند، گردهم آورد. 

** شایعات زیادی درباره شهردار آینده تهران منتشر می ‌شود. منتخبان شورای شهر بحثی در این مورد داشته ‌اند؟
در حال حاضر ترجیح می ‌دهم در این باره صحبتی نداشته باشم، چرا که تمرکز بر مسائل دیگر است. انتخاب شهردار نیازمند همفکری و بررسی گزینه‌ هاست. اعضای شورای شهر پنجم باید معایب و مزایای هرکدام از این گزینه ‌ها را به‌طور کامل مورد کنکاش قرار دهند تا با یک جمعبندی کامل در پاپان بتوان با تصمیم منطقی و پخته یک گزینه اصلح را که به نفع مردم کلانشهر تهران باشد، انتخاب کرد.

** مهم ‌ترین چالش ‌های پیش‌ روی شهر تهران در حال حاضر و در چهار سال آینده چه چالش ‌هایی خواهد بود؟
شهر تهران از چالش‌های مختلفی رنج می‌برد. بحث مسائل زیست ‌محیطی و آلودگی هوا شهروندان تهرانی را رنج می‌ دهد. ترافیک بخش اعظم وقت شهروندان تهرانی را هدر می‌دهد و شهر تهران را به یک پارکینگ بزرگ تبدیل کرده است. این شهر اکنون یک شهر بی روح است، باید همچون کالبد یک موجود زنده در آن روحی وجود داشته باشد و روحی در آن دمیده شود، بحث ‌های فرهنگی و اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی نیز بخش بزرگ دیگری از چالش‌های پایتخت را تشکیل می ‌دهند. علاوه براین تهران محدودیت‌ های اداری قابل توجهی نیز دارد. مردم باید در طول روز برای انجام کارهای کوچک اداری به مرکز شهر بیایند، در حالی که همین مساله را می ‌توان در همان محله ‌ها حل‌ و‌فصل کرد. شفافیت مالی، مناسبات اقتصادی و قراردادهایی که در این کلانشهر منعقد می‌ شود، یکی دیگر از چالش ‌های این شهر است. شهرداری باید برای رفع این مساله تلاش زیادی انجام دهد تا به شیوه ‌ای مناسب پاسخگوی مطالبات مردم باشد.

اولویت اول شورای شهر تهران در این دوره باید تعیین و ایجاد ساز وکار و قواعد کار و فعالیت در شوراها باشد. در غیر این صورت همان مسائل پیشین دوباره و به نوعی دیگری خود را نشان می ‌دهند. از این طریق، شوراها جایگاه واقعی خود را کسب خواهند کرد و می‌ توانند به عنوان یکی از ستون‌ های مردمسالاری، بازتاب ‌دهنده خواسته‌های مردم شریف ایران باشند.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396،3،8
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: