کد خبر: ۱۰۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - 28 May 2017
بانكداري ايراني - مشکلات برخی از بانک‌های کشور به جایی رسید که چاره‌ای جز ادغام را برای رییس بانک مرکزی نگذاشته است . این بانک ها به دلیل عدم تطبیق دارایی، بدهی، سرمایه و مطالبات در سالهای گذشته با مشکلات زیادی مواجه شده و تداوم کار آنها این مشکلات را بیشتر خواهدکرد.
 بانكداري ايراني - مشکلات برخی از بانک‌های کشور به جایی رسید که چاره‌ای جز ادغام را برای رییس بانک مرکزی نگذاشته است . این بانک ها به دلیل عدم تطبیق دارایی، بدهی، سرمایه و مطالبات در سالهای گذشته  با مشکلات زیادی مواجه شده و تداوم کار آنها این مشکلات را بیشتر خواهدکرد. 

به گزارش  بانكداري ايراني ، ادغام تعاونی‌های اعتباری و یا موسسات مالی غیر مجاز در موسسات و بانک‌های مجاز سیاستی‌ است که طی سال‌های گذشته و در جریان ساماندهی بازار غیر متشکل پولی و کنترل فعالیت موسسات غیر مجاز در دستور کار بانک مرکزی قرار داشته و به دنبال آن موسساتی موفق به دریافت مجوز شده‌اند که مجموعه‌ای از تعاونی‌های غیر مجاز تحت فعالیت‌ آنها قرار گرفته‌اند و این روند نیز همچنان ادامه دارد.   اما در ماههای اخیر این  ادغام خود تبدیل به فرصت ها و تهدیدهای جدیدی شده است انجام ناموفق ادغام 8موسسه غیر مجاز این فضار را مبهم کرد. بر همین اساس بانک مرکزی تصمیم دارد که این ادغام را به فرصت تبدیل کند.

حال یکی از موضوعاتی که سیف اخیرا اعلام کرده موضوع کفایت سرمایه بانکهاست و گفت که  ضرب الاجل برای آنها تعیین کرده و بعد در صورت عدم اصلاح وضعیت سرمایه انها را ادغام خواهد کرد.  کفایت سرمایه بانک های چون  قرض الحسنه  رسالت ،  پست بانک ، گردشگری ، آینده ، ایران زمین ، قوامین ، سرمایه در حال حاضر کمتر از 8درصد است این عدد را بانک مرکزی بر اساس بازل یک برای بانکهای ایران تعیین کرده و این بانکها نتوانستند به این استاندارد برسند. 

به گفته رییس کل بانک مرکزی ،  تصمیم برای ادغام در درجه اول بر عهده سهامداران خود بانک‌ها قرار دارد ولی در مسیری که بانک مرکزی برای استاندارد سازی صورت‌های مالی بانکها در پیش گرفته این موضوع وجود داشته و خود سهامداران نیز ممکن است از آن استقبال کنند.

هدف  این است که بانک مرکزی بتواند  نسبت های مالی در صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی را به نسبت‌های روز بانکداری دنیا نزدیک کند  که در این حالت مهم‌ترین موضوع نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها است و برای تامین آن چند راه وجود دارد؛ اینکه سرمایه آورده خود را افزایش دهند، سهام جدید در بورس عرضه کنند و یا اینکه تصمیم بگیرند با یکدیگر ادغام شوند.

اما به دلیل گستردگی طرفین بانکها هر ادغامی خود می تواند تبدیل به تهدید باید . برای هر اداغام 4 گروه درگیر این مساله خواهند شد 
1- سپرده گذاران
2- سهامداران
3- بدهکاران
4- طلب‌کاران
بنابراین بانک مرکزی باید قبل از ادغام برای هریک از این دسته ها برنامه ریزی دقیقی کند تا همانند موسساعت غیر مجاز برای مردم گرفتاری ایجاد نکند. و در این صورت ادغام بانکها خود تهدیدی برای امینت مالی شهروندان خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: