کد خبر: ۱۰۳۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - 27 May 2017
بانكداري ايراني - بیمه عمر و سرمایه گذاری ، پس انداز بلند مدتی است که علاوه بر دریافت سود سپرده ، برخی از پوشش های بیمه را نیز در بر می گیرد. این پس انداز به دلیل اینکه در بلند مدت صورت می گیرد بعضا دارای سودهای قابل قبولی برای سرمایه گذران است که بعضا بیشتر از سود سپرده بانکهاست. هرچند بین سود اعلامی بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه گری اختلاف وجود دارد .
بانكداري ايراني -  بیمه عمر و سرمایه گذاری ، پس انداز بلند مدتی است که علاوه بر دریافت سود سپرده ،  برخی از پوشش های بیمه را نیز در بر می گیرد. این پس انداز به دلیل اینکه در بلند مدت صورت می گیرد بعضا دارای سودهای قابل قبولی برای سرمایه گذران  است که بعضا بیشتر از سود سپرده بانکهاست. هرچند بین  سود اعلامی بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه گری اختلاف وجود دارد . 

به گزارشبانكداري ايراني ، شرکت های بیمه گری برخلاف بانکها تنها مرجع قانونی برای دریافت سپرده گذاری بالای یکسال هستند که این پس انداز تا 30 سال نیز ممکن است به دارازا بکشد. با مراجعه به شرکتهای بیمه گری اعلام می شود که حداقل میزان سود تضمینی سالانه برای پنج سال اول این بیمه نامه 18% بوده و برای سال های بعد از آن 15% در هر سال است هرچند به سود  سالهای قبل که در حساب بیمه گذار باقی می ماند نیز سود مرکب تعلق می گیرد و در نهایت سود بالای 18 درصد دریافت می کند.  اما اخیرا بیمه مرکزی دستورالعملی را ابلاغ کرده است که طی ان سود را به 16 درصد تقلیل داده است در واقع در متن زیر جایگزین بند «ب» ماده 3 آیین نامه شماره 68 شده است :  

«حداکثر نرخ سود فنی براي دو سال اول مدت اعتبار بیمه نامه شانزده (16) درصد ، برای دوس ال بعد سیزده(13) درصد و براي دوره مازاد بر چهار سال اول آن ده (10) درصد تعیین  می شود. نرخ سود فوق الذکر  الحساب بوده و سود حاصل از مشارکت در منافع موضوع این آیین این آیین نامه نیز افزوده می شود . »

این در حالی است که همه شرکتهای بیمه فرمول 18 و 15 درصد را به مشتریان خود  اعلام می کنند.  بنابراین  ، بیمه گذاران باید بتوانند اطلاعات درستی از  مفاد بیمه عمر داشته باشند و  در خصوص امکانات بیمه و نحوه سپرده گذاری اطلاعات دقیقی داشته باشند هرچند به دلیل اینکه بیمه مرکزی نظارت دقیقی بر ای مساله دارد شرکتها تفاوت چندانی با هم ندارند اما موضوع بسته به میزان صداقت شرکتها متفاوت است کما اینکه برخی از شرکتها در پرداخت  خسارت بیمه به هر نحوی سعی در ناراضی نگه داشتن بیمه گذاران هستند و در امانت خیانت می کنند و البته هستند شرکتهای که در پرداخت خسارت به نهایت صداقت دارند. در هر صورت باید این مساله مد نظر قرار گیرد که رفار شرکتهاتغییر پذیر است اما قوانین  به راحتی تغییر پذیر نیستند.

سپرده های بیمه گذاران در شرکت های بیمه بعضا  بدین صورت تقسیم می شود که حق بیمه پرداختی بیمه گذار 50% آن دربیمه مرکزی جمهوری اسلامی اتکایی می گردد و 50% در  شرکت می ماند  و شرکت آن را سرمایه گذاری می کند و بیمه گذار در سود این سرمایه گذاری سهیم است و بعضا برای پرداخت سود سهامداران 18 تا 20 درصد می باشد و بیمه گذار در پایان قرارداد بیمه ، اندوخته خود را با سود مربوطه بر اساس این ستونها دریافت می کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: