کد خبر: ۱۰۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - 22 May 2017
جامعه ایران در انتخابات نشان داد که طالب تغییر است و از این رو به مواضع دولت روحانی که معطوف به تحقق توسعه پایدار بود پاسخ «آری» داد.
 روزنامه اعتماد درباره برجام 2 اقتصادی و لزوم تحقق آن با همراهی ارکان حاکمیت به گفت وگو با حمیدرضا جلایی پور عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران پرداخت و آورد: جامعه ایران در انتخابات نشان داد که طالب تغییر است و از این رو به مواضع دولت روحانی که معطوف به تحقق توسعه پایدار بود پاسخ «آری» داد.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم:
** اینکه رییس‌جمهور با رای ٢٤ میلیونی روی کار آمده است، چه پیامی را در بر دارد؟
پیام‌ های انتخابات روشن است. به چند مورد از آنها اشاره می‌کنم. در جامعه ایران مردم واقعا طالب تغییر هستند و به این تغییر امید دارند و این تغییر را هم از طریق روش ‌های مدنی، انتخاباتی و آرام می‌خواهند. لذا دیدیم که وقتی آقای روحانی حرف ‌هایش را با مردم بیان کرد، پاسخی به این تغییر و تاثیرگذار بود. اگر بخواهیم برنامه ‌های آقای روحانی را خلاصه کنیم این می‌شود: او به دنبال بالا بردن توانایی‌ ها و توسعه است. 

البته توسعه‌ای که آقای روحانی به آن اشاره دارد توسعه‌ای ناپایدار نیست. مثلا به دنبال توسعه‌ای نیست که محیط زیست را تخریب کند. همچنین روحانی فقط پیگیر توسعه اقتصادی نیست و دیدیم که دو هفته آخر از توسعه‌ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی صحبت کرد. این بیان واقعا توسط مردم طالب تغییر شنیده شد و اثر خود را در پیروزی او در انتخابات گذاشت.

‌** اشتباه استراتژیک جریان راست را در این انتخابات چه می‌دانید؟
جناح راست اشکالی بنیادین دارد. این جریان سیاسی ٢٠ سال است که فقط با تاسی به قدرت و از بالا می‌خواهد کارهایش را پیش ببرد. لذا اگر دقت کنیم می‌بینیم که این جریان سیاسی در انتخابات دو نفری را مطرح کرد که اصلا مردم را ترساندند و چون نگاه به بالا بود بی‌خیال تقاضاهای مردم بودند. یکی از عوامل سلبی پیروزی آقای روحانی این بود که مردم یا لااقل قشرهای تاثیرگذار جامعه از دو کاندیدای اصولگرا ترسیدند. هرکدام در گذشته عملکردی داشتند که مردم را نگران کرده و ترسانده بود. آنها از بالا «جمنا» را درست کردند و کارشان را با سروصدا پیش بردند و صداوسیما نیز اخبارش را پوشش می‌داد. 

البته این‌بار امیدوار شده بودیم که حزب موتلفه آمده و عقلایی عمل کرده چون آقای میرسلیم را معرفی کرده است. خوشحال بودیم که آقای میرسلیم حرف‌ها و برنامه‌هایش را بگوید و نقد کند اما در عمل دیدیم که جریان اقتدارگرا او را هم وادار به تغییر رویکرد کرد. او نیز به همان ادبیات منفی و وقیح آقایان رییسی و قالیباف علیه دولت آقای روحانی پیوست. همین باعث شد که حضور نامزد موتلفه اثرگذار نباشد. اگر میرسلیم به عنوان نماینده جریان معقول اصولگرا آمده بود، شاید ٢ تا ٣ میلیون رای می‌آورد و به این وضع نمی‌افتاد.

**‌ اصلاح‌ طلبان و حامیان دولت چه مسوولیت ویژه‌ای برای اعتماد ٢٤ میلیونی مردم به خود باید برای دولت دوازدهم و خودشان درنظر بگیرند؟
جریان اصلاحات در ٢٠ سال گذشته اگرچه نتوانسته در ساختار حکومت برنامه ‌هایی را که به مردم قول داده به خوبی پیش ببرد اما چون صادقانه در جامعه بحث از اصلاحات را پیش برده بود و در راه آن گام برداشته. اصلاحات در بین مردم سرمایه اجتماعی و سیاسی دارد. مردم به اصلاح‌طلبان اعتماد دارند. حالا در این انتخابات اصلاح‌طلبان با همه سرمایه‌های اجتماعی و اعتمادی خود وارد حمایت از روحانی شدند و مردم هم پاسخ دادند. راه حفظ این اعتماد این است که با تعاملی سازنده با آقای روحانی کمک کنند که بخشی از برنامه‌ها و شعارها و قول ‌های آقای روحانی اجرا شود، تا سرمایه اعتمادی که اصلاح‌طلبان بین مردم دارند، حفظ شود. این امر بسیار مهم است.

‌** به نظر شما مهم‌ترین خواسته مردم از رییس ‌جمهور بعدی خود چیست؟ مهم‌ترین مطالبات ‌شان را در چه حوزه ‌هایی تعریف می‌کنید؟
مطالباتی که از روحانی انتظار می‌رود در مبارزات انتخاباتی بیان شد. این مطالبات موزاییکی و چند تکه است که بخش ‌های مختلف جامعه انتظارتی دارند. در ضمن آقای رییسی هم ١٥ میلیون رای آورده که حدود ٥ میلیون آن رای‌ های هویتی است و بقیه آن واقعا رای‌ های اقتصادی دارند، یعنی مردمی که واقعا مشکل اقتصادی دارند. خوشبختانه روحانی و جهانگیری در بخشی از حرف‌ هایش وعده داده که این مشکلات اقتصادی را تاحدودی مهار کند. ضمن اینکه به اقشار شهری نیز قول فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داده است. ایشان با تنوعی از این انتظارات رو به رو است. من فکر می‌کنم خیلی از آنها اجرایی است و می‌توان به آنها عمل کرد.

‌** به نظر شما توجه به مشکلات اقتصادی مردم در دولت بعدی روحانی چقدر اهمیت دارد؟ آیا می‌توان گفت که ادامه حیات و نقش ‌آفرینی جریان اصلاحات به حل مشکلات اقتصادی مردم منوط است؟
خیلی از مردم مشکلات اقتصادی دارند و از دولت روحانی در این راستا انتظاراتی دارند. این امر باید در قالب یک برجام دوم یا برنامه اقدام مشترک از سوی روحانی پیگیری شود. محورهای این برجام2 مشخص شود و روحانی همه بخش ‌های حکومت و جامعه را حول این برجام 2 متقاعد کند. حتی مخالفینش، اصولگرایان، ارکان حکومت، سه قوه و دستگاه رهبری را برای یک اقدام ریشه‌ای برای رونق اقتصادی هماهنگ و متقاعد کند. ما باید شرایطی را فراهم کنیم که با دنیا بتوانیم کار کنیم. کارهایی که در ٤ سال گذشته علیه دولت آقای روحانی انجام شد، نباید تکرار شود. به قول رییسی که گفته من می‌خواهم «چک برجام» را نقد کنم. اگر چنین اعتقادی هست، بگذارند آقای روحانی نقد کند. به هر حال آقای روحانی ٢٤ میلیون هم رای آورده است. این برجام را باید هماهنگ و پیگیر شد.

**‌ رای بالای رییس‌ جمهور آیا می‌تواند باعث شود که او دست به اصلاحاتی اساسی و ساختاری در کشور بزند؟
رای بالای روحانی فرصت مغتنمی است و قدرت اجتماعی او را بالا برده است. لذا او می‌تواند در ارکان حکومتی با نفوذ و اعتبار بیشتری برنامه ‌هایش را پیگیری کند. برنامه ‌ها و شعارهایی که روحانی مطرح کرده است، دغدغه‌های کشور است و به نحوی مسائل حکومت ما نیز هست. لذا قطعا ما می‌توانیم برای آینده امیدوار باشیم. تا واقعا همه بخش‌های حکومت و جامعه دست به دست هم بدهند تا به طرف حل این مشکلات حرکت کنیم. از جمله این مشکلات اشتغال و مهار بیکاری است. اینها با شعار و حرف حل نمی‌شود، اینها با عمل مشترک همه ارکان کشور حل می‌شود.

*منبع: روزنامه اعتماد،1396.3.1
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: