بانكداري ايراني -صنعت بیمه و مردم در سالهای اخیر در خصوص بیمه درمان با مشکلات زیادی روبرو شده اند . از یک طرف شرکتهای بیمه گری معتقدند که این رشته بیمه گری برای آنها زیان آور بوده و از پس آن بر نمی آیند. اما در مقابل سعی در جذب بیشتر مشتری در بخش بیمه درمان هستند که در پی آن مردم نیز از این وضعیت ناراضی بوده و از خدمات شرکتهای بیمه گری رضایت ندارند. این موضوع به رفتار شرکتهای بیمه گری بر می گردد که برای جذب منابع به سراغ بیمه درمانی می روند اما برای پرداخت خسارت کوتاهی کرده مشتریان را ناراضی نگه می دارند.
به گزارش
بانكداري ايراني ، بر اساس آخرین آمار بیمه مرکزی، بیش از 25 درصد از سهمیه حق بیمه تولیدی شرکتهای بیمه گری به بیمه درمان اختصاص دارد. این حق بیمه 25درصد درمان درحالی تولید می شود که 34درصد از خسارت پرداختی کل صنعت بیمه به خود اختصاص می دهد.
مساله زیاندهی بیمه درمان سالهاست که برای فعالان صنعت بیمه معضلی جدی شده و جلسات متعددی برای حل آن تاکنون برگزار شده که آخرین دور آن طی هفته گذشته از سوی کارگروه تخصصی بیمه درمان ، با هدف ایجاد وحدت رویه و اتخاذ روش های بهینه برای ساماندهی بیمه درمان برگزار کرده و پیشنهادهای شرکت های بیمه و راهکارهای اجرایی جهت حل مشکل زیان دهی بیمه نامه درمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
یکی از عوامل مهم زیاندهی و رفتار متناقض بیمه گران ، موضوع نرخ حق بیمه است که کارشناسان صنعت بیمه معتقدند که اگر نرخ واقعی حق بیمه برای شرکتها اعمال شود و مبلغ آن هم به صورت نقد پرداخت شود به طور قطع بیمهها به مشکل مالی برنمیخورند و به راحتی میتوانند در زمان مقرر تعهدات خود را انجام دهند.
از طرف دیگر بیمه گذار نیز اطلاع رسانی دقیق نمی شود ومشتری نمی داند که چه خدماتی را برای آینده خریداری کرده است این در حالی است که کارشناسان شرکتهای بیمهگری باید هنگام عقد قرارداد تمام جزئیات آن و تعهدات طرفین را تشریح کنند. درصورتی که طرفین تعهدات و حقوق خود را بدانند میزان نارضایتیها کاهش مییابد. گاهی اوقات بیمهگذار در ذهن خود تصور میکند که باید خدمات خاصی را در زمان خسارت دریافت کند درحالی که در قرارداد قید نشده است و همین اختلاف باعث نارضایتی او میشود.
بنابراین شرکتهای بیمه گری در تناقض سعی در جذب بیشتر و تولید حق بیمه درما و عدم پرداخت خسارت به موقع و دقیق آن گرفتار شده اند . و این موضوع هم برای صنعت بیمه و هم برای مشتریان دردسر ساز شده است.
گفتنی است که در دستورالعمل بیمه مرکزی در خصوص بیمه دران آمده است: « تعهدات بيمهگر عبارت است از جبران كليه هزينههاي درماني و بيمارستاني هريك از بيمه شدگان كهبراساس شرايط قرارداد و با رعايت فرانشيز توافق شده قابل پرداخت است.به طوركلي تعهدات بيمهگر شامل هزينههاي ويزيت پزشك، جراحي، پانسمان، انواع آزمايشهاي پزشكي، مخارجبيهوشي، هزينههاي اتاق عمل و جابجايي به بيمارستان، هزينههاي دارو، دندانپزشكي، دندان مصنوعي، زايمان و هرچيز ديگري است كه بيمهگر براساس شرايط قرارداد خود را ملزم به پرداخت آن كردهاست. »