کد خبر: ۱۰۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 18 May 2017
چهار فروند هواپیمای ATR ایران ایر صبح امروز در مهرآباد به زمین نشست تا جمع هواپیماهای برجامی ایران به هفت فروند برسد، هواپیماهایی که در ماه‌های آینده روند تحویل آنها ادامه خواهد یافت و انقلابی جدید در ناوگان هوایی کشور ایجاد می کند.

چهار فروند هواپیمای ATR ایران ایر صبح امروز در مهرآباد به زمین نشست تا جمع هواپیماهای برجامی ایران به هفت فروند برسد، هواپیماهایی که در ماه‌های آینده روند تحویل آنها ادامه خواهد یافت و انقلابی جدید در ناوگان هوایی کشور ایجاد می کند.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه ایران ایر در سه مرحله سه فروند ایرباس تحویل گرفت و موفق شد بعد از نزدیک به دو دهه چند فروند هواپیمای جدید را وارد کند، این بار نوبت به ATR رسید تا همزمان چهار فروند هواپیمای مسافری خود را به ایران تحویل دهد.

اگر هواپیماهای قبلی برای پروازهای منطقه‌ای و دوربرد کارایی دارد، طبق اعلام مدیرعامل ایران ایر این هواپیماها برای مصرف داخلی خریداری شده است. پرورش در این باره گفته  در طول ۱۵ ماه گذشته مذاکرات مداومی با شرکت هواپیماساز ATR داشتیم که اصلی‌ترین دلیل  طولانی شدن این مذاکرات نیاز به قطعی شدن خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی از هواپیماها بود که خوشبختانه با نهایی شدن مذاکرات و لحاظ شدن نظر ایران این قرارداد ماه گذشته نهایی شد.

به گفته وی  هواپیماهایی که امروز وارد کشور شدند توان جابه‌جایی ۷۰ مسافر را خواهند داشت. این هواپیماها تا ارتفاع ۲۵ هزار پا و با سرعت ۶۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز می‌کنند و می‌توانند ۱۵۳۰ کیلومتر را در یک برنامه پروازی طی کنند. ایران‌ایر برنامه‌ریزی کرده تا از این هواپیماها برای فعال کردن دوباره فرودگاه‌های کوچک استفاده کنند و همان‌طور که استانداران و نمایندگان مجلس پیگیری کرده‌اند، قطعا می‌توان با استفاده از آنها فرودگاه‌های کوچک را رونق داد.

تداوم روند ورود هواپیماهای جدید در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز مشاهده خواهد شد. آن طور که مدیرعامل ایران ایر خبر داده طبق توافقات صورت گرفته با ATR ما تا پایان سال ۲۰۱۷۷، پنج فروند هواپیمای دیگر از این شرکت  تحویل خواهیم گرفت که نخستین آن در ماه آگوست تقریبا سه ماه آینده به ایران می‌رسد. همچنین تا پایان سال ۲۰۱۸،  ATR، ۱۱ هواپیمای دیگر نیز به ایران تحویل می‌دهد تا این قرارداد به طور کامل اجرایی شود. در کنار آن ایرباس نیز که تاکنون سه فروند هواپیما به ایران داده است تا پایان سال ۲۰۱۷، چهار هواپیمای ایرباس ۳۲۰ دیگر نیز به ایران‌ایر تحویل می‌دهد تا جمع هواپیماهای جدیدی که تا پایان سال به ایران خواهد رسید به ۹ فروند برسد. همچنین در سال آینده میلادی ایرباس پنج فروند هواپیمای ۳۲۱ و چهار فروند هواپیمای ۳۳۰ به ایران خواهد داد.

همانطور که پیش از این وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود، ورود هواپیماهای جدید به آسمان ایران تنها در صنعت هوایی کشور نقش نخواهند داشت و می‌توانند بسیاری از دیگر حوزه‌های اقتصادی از جمله اشتغال را دگرگون کنند. مدیرعامل ایران ایر گفته هرچند در حال حاضر تعداد خلبانان این ایرلاین برای هواپیماهایی که در دو سال آینده وارد می‌شوند کفایت خواهد کرد اما در عین حال این شرکت اطلاعیه‌هایی برای جذب خلبانان جدید ارائه کرده که می تواند تعداد متخصصان فعال در این حوزه را افزایش دهد.

در کنار خلبانان، دیگر شغل‌های مرتبط با این حوزه نیز تحولی جدی را پشت سر خواهند گذاشت. اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده طبق براوردهای صورت گرفته با ورود هر هواپیمای جدید حدود هزار شغل ایجاد می‌شود و با احتساب هفت فروند هواپیمایی که در طول ماه‌های گذشته به ایران وارد شده می‌توان اعلام کرد هفت هزار نفر شاغل شده اند.

موضوع دیگری که در صحبت های مسولان صنعت هوایی ایران بیشترین اهمیت را دارد فعال کردن توسعه اقتصادی در مناطق مختلف کشور با استفاده از رونق هوایی است. رییس سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه اعلام کرده خوشبختانه در طول چند سال گذشته بسیاری از مشکلات این صنعت برطرف شده است.  پیش از دولت یازدهم شرایط طوری شده بود که سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به ورود در صنعت هوایی ایران نداشتند اما با مذاکرات انجام گرفته بعد از توافق هسته‌یی، امروز صفی از سرمایه‌گذاران جدید تشکیل شده و بسیاری از ایرلاین‌های ایرانی که زیان‌ده شده بودند دوباره شرایط اقتصادی مطلوبی پیدا کرده‌اند. با آغاز به کار دوباره فرودگاه‌های کوچک به معنای  آن است که تحول اقتصادی در شهرهای کوچک آغاز خواهد شد و این توسعه مدنظر در اقتصاد مقاومتی را تسهیل می‌کند.

در کنار مباحث اقتصادی، تحول جدی که در قراردادهای ایران شکل گرفته به خوبی خود را در عرصه‌های مختلف نشان داده است. قائم مقام آخوندی در این زمینه گفته  پیش از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ما فضایی برای مذاکره مستقیم برای خرید هواپیما، تعمیر و نگهداری و وارد کردن قطعات جدید نداشتیم. این در حالی است که در طول دو سال گذشته ایران تقریبا با تمام شرکت‌های بزرگ فعال در عرصه هوایی مذاکره کرده و بسیاری از آنها وارد فاز اجرایی شده است.

رییس سازمان هواپیمایی نیز به تفاوتی دیگر اشاره کرد. در شرایطی که در طول روزهای گذشته صحبت‌هایی از سوی وزیر سابق راه و شهرسازی درباره تعداد بالای هواپیماهای وارد شده به ایران مطرح شده بود، عابدزاده تفاوت جدی میان آنچه در حال حاضر رخ داده، با روند سال‌های گذشته را این گونه توضیح داده که در تمام دنیا رسم است که وقتی یک هواپیمای جدید ساخته می‌شود یا برای نخستین بار وارد یک فرودگاه می‌شود مراسم می‌گیرند و با آن عکس یادگاری می‌گیرند اما قطعا هیچ جای دنیا برای ورود هواپیماهای دست دوم مراسمی برگزار نمی‌شود و این غیرطبیعی است که برای هواپیماهای کارکرده عکس یادگاری گرفته شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: