کد خبر: ۱۰۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 13 May 2017
با گذشت حدود چهار سال ازدولت یازدهم جهت‌گیری دولت درحوزه موسیقی وبه تبع آن دردفتر موسیقی کاملاً روشن و شاخصه اصلی آن در واقع اعتماد به هنرمندان بوده است.
  بانكداري ايراني - روزنامه ایران در گفت وگو با فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: با گذشت حدود چهار سال ازدولت یازدهم جهت‌گیری دولت درحوزه موسیقی وبه تبع آن دردفتر موسیقی کاملاً روشن و شاخصه اصلی آن در واقع اعتماد به هنرمندان بوده است.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: هنوز فراموش نکرده‌ایم در روزهایی نه چندان دور که عده‌ای همه چیز را با عینک سیاسی می‌نگریستند؛ حوزه فرهنگ و هنر و بویژه موسیقی نیز از این نگاه‌ها مستثنی نبود. گروه موسوم به دلواپسان از هر فرصتی استفاده می‌کردند تا علیه موسیقی موضع بگیرند، کنسرتی را لغو کنند یا محدودیتی برای فعالان موسیقی ایجاد کنند. امروز اما با تلاش‌ها و ایستادگی‌های مسئولان دولت یازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از بسیاری از این محدودیت‌ها کاسته شده است.

روند رو به رشد بازار موسیقی، برگزاری جشنواره‌های متعدد و اجراهای صحنه‌ای پرتعداد در تمامی سالن‌های کشور، در کنار همه فشار‌ها نشان دهنده بهار موسیقی در دولت یازدهم است. دولتی که مرهمی بر زخم‌های کهنه 8 سال نامهربانی با هنرمندان گذاشت و درهمان ابتدای راه کوشید بسیاری از اموری را که پیش از آن، مغفول مانده بودند دوباره بر صدر بنشاند. این دولت با احیای ارکسترهای موسیقی ملی ایران، سمفونیک تهران، راه‌اندازی جشنواره موسیقی نواحی، جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، ایجاد فضای امن و آرامش برای اهالی هنر و همچنین تسریع در صدورمجوزهای موسیقی توانست فضا را به نفع هنرمندان تغییر دهد.

اگرچه سنگ اندازی‌ها همچنان وجود دارند و هنوز هم افرادی موسیقی را ریسمانی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود می‌دانند؛ با همه اینها دولت تدبیر و امید با انتخاب مسئولان فرهنگی زبده در عرصه هنر توانست قدم محکمی در برابر تندروها و نگاه‌های سلیقه‌ای بردارد و حالا امروز کارنامه مثبت خود را روایت می‌کند. فرزاد طالبی که حدوداً دو سال است سکان مدیریت دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده دارد، در همان ابتدای کارش، اولویت را به تولید آثار موسیقی و اشتغالزایی دراین باره اختصاص داد.

او می‌گوید: «اولویت در حوزه فرهنگ و هنر نکته‌ای است که اگرهر دولتی به آن بپردازد می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی و حتی اقتصادی را در سایه آن حل و فصل کند.» شرح وظایف دفتر موسیقی، توجه کاندیداهای ریاست جمهوری به این حوزه و... موضوعاتی است که مدیرکل دفتر موسیقی در این گفت‌وگو در مورد آنها صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید:


**دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی حساس‌ترین و به عبارتی مظلوم‌ترین بخش ارشاد است که در این چند سال شاهد اتفاقات و انتقادات بسیاری بوده است؛ مهم‌ترین فعالیت‌های دفتر موسیقی وزارت ارشاد در چهار سال دولت تدبیر وامید چه بوده است؟
با گذشت حدود چهار سال ازدولت یازدهم جهت‌گیری دولت درحوزه موسیقی وبه تبع آن دردفتر موسیقی کاملاً روشن و شاخصه اصلی آن در واقع اعتماد به هنرمندان بوده است؛ رفع موانع فعالیت هنرمندان، رشد مؤسسات خصوصی موسیقی و مسئول دانستن این مؤسسات و در نتیجه توازن اختیار و مسئولیت برای آنها و نیز درکنار رشد چشمگیر کمی و کیفی فعالیت‌های دفتر از جمله مواردی است که دراین مدت اتفاق افتاده است. 

تلاش دفتر موسیقی، یافتن یک راهبرد مشخص برای هر چالش پیش رو بوده که نتیجه اجرای آن راهبردها، امروز ما را به جایی رسانده که بخش بزرگی از این چالش‌ها مرتفع شده است. به‌عنوان مثال، در موضوع چالش ‌حوزه فضای مجازی و پخش موسیقی به صورت تک آهنگ، هیچ سیاستگذاری اتفاق نیفتاده بود و دفتر موسیقی در مقابل یک اتفاق جدید قرار داشت. اما امروز شاهد هستیم که تک آهنگ‌ها با نظارت دفتر موسیقی مجوز می‌گیرند و در عین حال سرعت لازمه در این مسأله لحاظ می‌شود. مثلاً درسال 93 تعداد تک آهنگ‌ها 9 عدد بود و در سال 95 به 371 رسید. مسأله بعدی موسیقی نواحی است که کاملاً موضوع فراموش شده‌ای بود و سال‌ها جشنواره‌ای در این خصوص برگزار نمی‌شد. اما سال گذشته این جشنواره برگزار شد و همچنین هفته‌های موسیقی نواحی را به دنبال این جشنواره راه‌اندازی کردیم که از استقبال خوبی برخوردارند. در سال‌جاری نیز با وجود منابع محدود فضای موسیقی ایران، این جشنواره تأثیر پررنگی خواهد داشت.

نکته دیگر جشنواره موسیقی فجر است که امروز توسط هنرمندان و نهادهای صنفی مربوطه برگزار می‌شود که اتفاق بسیار مهمی است. در جشنواره دو سال گذشته شاهدیم که این جشنواره، بخش بزرگی از هزینه‌های خود را پوشش داده و اتفاقاً موسیقی‌های هویتی همچون موسیقی ‌دستگاهی و نواحی با اقبال مواجه شده است.

اما با اینکه در دولت یازدهم تقریباً بیشتر چالش‌ها و موانع هنرمندان موسیقی برداشته شد باز هم هنرمندان موسیقی رضایت کاملی از مسئولان عرصه موسیقی ندارند. در واقع بیشتر کارها به صورت زبانی بیان شده و در عمل گاهی هیچ اتفاقی رخ نداده است. به‌عنوان مثال یکی از نقدها این است که دفتر موسیقی برای هر نوع شعر و موسیقی مجوزصادر می‌کند و این خود سبب آشفتگی بازار موسیقی شده و آثار فاخر کمتر به چشم می‌خورد.

درباره مجوز ترانه‌ها باید بگویم، شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی از زمان حضورم در دفتر موسیقی فعالیت خود را بسیار افزایش داده و شعرها با دقت بررسی می‌شوند. سعی شده اشعار و ترانه‌هایی که محتوای مبتذلی دارند یا آسیبی برای فرهنگ کشور هستند مجوز نگیرند.

اما سلایق گوناگون حوزه موسیقی واقعیتی است که اگر نهاد رسمی موسیقی کشور نتواند به گونه‌های مختلف موسیقی و نیاز جامعه پاسخ بدهد این گونه‌های موسیقی فضاهای دیگری را برای نشرخود جست‌ و جو می‌کنند که با توجه به تحولات فنی که اتفاق افتاده کارساده و سهل الوصولی است. اگر دفترموسیقی فقط به یک گونه موسیقی مجوز بدهد آیا گونه‌های دیگر موسیقی‌ تولید و نشر نخواهند یافت؟! یا اینکه دیگرموسیقی‌ها به‌صورت غیرمجاز منتشرمی‌شوند! اتفاقاً دیگرهیچ نظارتی هم بر شعر و ترانه و موسیقی آنها نیست و براحتی درفضای مجازی توزیع خواهند شد و قطعاً در انتهای این مسیر، تنها بخش کوچکی باقی می‌ماند که دلمان‌خوش است که مجوز گرفته‌اند و به ‌نظر من این سیاست غلطی است.

دفتر موسیقی به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی با حفظ چارچوب‌ها باید بتواند با ‌گونه‌های مختلف موسیقی مواجه شود و سلایق مردم را در نظر بگیرد. باز هم تأکید می‌کنم در حال حاضر توزیع و نشر موسیقی نیازی به امکانات فوق‌العاده ندارد. ضمن اینکه نظر خود کارشناسان امر نیز همین است که اساساً انتخاب یک سلیقه موسیقایی و تأکید بر آن و نادیده گرفتن مابقی سلیقه‌ها با توجه به تحولات فرهنگی که اتفاق افتاده امکان‌پذیر نخواهد بود.

سبک‌های مختلف موسیقی امکان تولید و نشر دارند چه با مجوز و چه بدون مجوز؛ درحال حاضر هم بخش بزرگی از تولیدات موسیقی همچنان فاقد مجوزهستند و اتفاقاً باید به فکر آنها هم بود تا سبک‌های مختلف موسیقی بتوانند با حفظ چارچوب‌ها وارد فضای قانونی شوند و این امر به نفع صیانت از فضای فرهنگی کشور است تا آنکه به امان خدا سپرده شوند.

**البته یکی از اتفاقات خوب دولت یازدهم حذف موسیقی زیرزمینی است، اما بسیاری از همین مجوزها باعث شد کارنامه تعدادی از خواننده‌ها در حد یک آلبوم باقی بماند؛ آیا این افراد بازهم جایگاهی در دفتر موسیقی دارند؟
تشخیص این موضوع با مصرف‌کنندگان موسیقی است؛ موسیقی این افراد چارچوب قانونی را رعایت کرده حال اگرسطح آن درجه اول نیست، طبیعی است بالاخره سلایق مختلف وجود دارد و انتخاب این بخش به دست جامعه است.

مسأله دیگر، دستگاه‌هایی هستند که به نشر موسیقی می‌پردازند که مهم‌ترین آن رسانه ملی است؛ آنها باید بر سلیقه‌سازی تأکید بیشتری داشته باشند تا ذائقه جامعه اصلاح شده و به شنیدن موسیقی خوب عادت کنند. چون دفتر موسیقی به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی وظیفه دارد تنها چارچوب‌های قانونی را حفظ کند.

**آیا در این باره تعاملی با رسانه ملی صورت گرفته است؟
بله دراین باره نظراتمان را با رسانه ملی مطرح کرده ایم؛ معتقدم در پخش موسیقی صدا و سیما، تغییراتی صورت گرفته ولی شاید این امرکافی نباشد و نیازبه تلاش بیشتری است.

مثلاً مسأله پخش ویدئو کلیپ‌ها از جمله مواردی است که روند رو به رشدی در دولت یازدهم داشته است. تولید کلیپ‌های موسیقی‌ درسال 1392، «93» عدد بوده در سال 93، «57»، سال 94 «111» و سال 95 به «133» عدد رسیده و این نشان‌دهنده آن است که اقبال عمومی به پخش ویدئو کلیپ‌ها درحوزه موسیقی بسیارافزایش داشته است و باید پوشش بیشتری داشته باشد؛ درغیراین صورت شبکه‌های ماهواره‌ای آن سوی مرز این کاررا انجام خواهند داد. 

بنابراین برای مقابله با این موضوع روند صدور مجوز ویدئو کلیپ را تسریع کردیم ولی حوزه نشرآن درجامعه برعهده دفترموسیقی نیست درصورتی که رسانه ملی می‌تواند گام بلندی بردارد. در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی داشته ام، پیشنهاد داشتیم کانال ویژه‌ای برای نشر ویدئوکلیپ‌های موسیقی مجوزدار راه‌اندازی شود واگراین امکان دررسانه ملی فراهم شود قطعاً شاهد خواهید بود چه اتفاقی برای شبکه‌های خارج ازکشور می‌افتد! قطعاً دراین موضوع حاضر به همکاری هستیم و می‌توانیم با حضور کارشناسان‌های موسیقی، شورای مشترکی برای صدور مجوزهای پخش در رسانه ملی داشته باشیم. این اتفاق بهترین فرصت برای موسیقی ایران است.

**اما متأسفانه این روزها شاهد تکرار این مسأله از شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم و ویدئو کلیپ‌های هنرمندان از شبکه‌های خارج از کشور پخش می‌شود.
بله. البته این موضوع رصد می‌شود. پخش بسیاری ازویدئو کلیپ‌ها به‌دلیل نبود فضایی برای نشرآن و مسأله رعایت نشدن کپی‌رایت توسط شبکه‌های ماهواره‌ای اتفاق می‌افتد. بنابراین سؤال اصلی درباره این کلیپ‌ها این است که آیا از دفتر موسیقی مجوز گرفته و چارچوب قانونی را رعایت کرده یا کلیپی بوده که تنها برای خارج از کشور تولید شده است. برخورد ما با این دومسأله کاملاً متفاوت خواهد بود وحتماً با آن برخورد متناسبی خواهد شد. در واقع مسأله این است که این ویدئو کلیپ‌ها از هر شبکه ماهواره‌ای پخش شود، الزاماً به معنای همکاری یک هنرمند با خارج از کشور نیست.

**از دیگر انتقادات هنرمندان لغو کنسرت‌های موسیقی است. آقای صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع اشاره داشتند که «تغییری در سیاست اجرای صحنه‌ای موسیقی نخواهیم داشت»؛ اما به‌عنوان مثال کنسرت محمد معتمدی اخیراً در دو شهر لغو شد و شاید باز هم این مسأله تکرار شود یا در دیگر شهرهای ایران بویژه شهرهای مذهبی این مسأله تکرار شود؛ دفتر موسیقی در این باره چه حمایت و برخوردی خواهد داشت؟
متأسفانه برخی رسانه‌ها درانتشار اخبار دچاراشتباه شده‌اند؛ مثلاً مجوزی برای دو اجرای آقای محمد معتمدی صادر نشده بود که لغو شود. دردولت یازدهم، مجوزی از سوی این دفتر لغو نشده است؛ اگر مجوزی هم از سوی ادارات کل استان‌ها لغو شده باشد بسیار محدود بوده و احتمالاً زمان برگزاری آن اجرا به وقت دیگری موکول شده است.

البته پاسخ هر کسی که درخواست اجرای صحنه‌ای موسیقی می‌دهد، می‌تواند مثبت یا منفی باشد آن هم به‌دلایل متعددی چون کیفیت اجرا، سالن، زمان اجرا یا مسائل دیگر؛ بنابراین اگر درهر نقطه ایران مجوزی از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها صادر شود قاعدتاً این ادارات باید همه جوانب را بررسی کرده باشند.

**قرار بر این بود که برای پایان دادن به نگاه‌های سلیقه‌ای که بر موسیقی سایه افکنده، سند چشم‌انداز موسیقی تصویب و تدوین شود؛ این سند در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟
در مورد سند ملی موسیقی ایران باید بگویم سندی است قانونی که در آن به اهم مسائل موسیقی ایران پرداخته شده و امیدواریم بزودی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تصویب شود. اگر این اتفاق صورت گیرد برمبنای آن قطعاً تمامی نهادهای مختلف نظام به یک اجماع در حوزه موسیقی خواهند رسید که اتفاق بسیار مهم و مثبتی خواهد بود.

**سند توسعه موسیقی نواحی و محلی چطور؟
جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران هم چارچوب فعالیتش، چشم‌انداز وهدف خود را به صورت مکتوب بیان کرده است.

**یکی از اتفاقات ناخوشایند حوزه موسیقی در سال‌های گذشته ممنوعیت فعالیت تعدادی از هنرمندان موسیقی به دلیل پخش ویدئو کلیپ‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای بود. درصورتی که آن زمان درآیین‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مسأله اشاره‌ای نشده بود. آیا با وجود این اتفاقات در آیین‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازبینی شده است؟
جلوگیری ازتبلیغ درشبکه‌های ماهواره‌ای معاند، ضوابط خاص خودش را دارد علاوه ‌براین که با ماهیت فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که صیانت از فضای فرهنگی کشور است همخوانی دارد. نباید اجازه بدهیم مرکز فعالیت‌های فرهنگی وهنری کشور از داخل به خارج از کشورمنتقل شود. کاری که عمدتاً شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌دهند با این هدف است و طبیعتاً آسیب ‌زننده خواهد بود به این دلیل که هنرمندان سرمایه کشور ما محسوب می‌شوند، بنابراین برای این موضوع شورای صیانت راه‌اندازی شد.

چالش بسیاربزرگی که در زمان آغازمسئولیتم دردفترموسیقی با آن مواجه بودم ممانعت از فعالیت بسیاری از هنرمندان جامعه موسیقی، از جمله استادان بود که باید حل و فصل می‌شد. آیین‌نامه شورای صیانت در پایان سال 94 با امضای معاون محترم هنری تصویب شد و در حدود یک سالی که از راه‌اندازی این شورا می‌گذرد حدود 50 نفر از افراد به کار بازگشتند و این آماری تاریخی است؛ این روند در سال 96 نیز تداوم خواهد یافت. البته دوستانی هم که بازگشته‌‌اند روی فعالیت‌هایشان نظارت وجود دارد.

**ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران مدتی است که فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؛ هرچند نمی‌توان گفت ثبات و امیدواری برای ادامه کار در آینده خواهند داشت. حالا که هر دو ارکستر به بنیاد رودکی واگذار شده‌اند نقش حاکمیتی دفتر موسیقی در ارکسترها به چه صورت است؟ آیا نظر و دخالتی خواهد داشت؟
مدیرکل دفتر موسیقی درشورای عالی ارکسترها عضو است. همچنین صدور مجوز اجراهای ارکستر توسط این دفتر انجام می‌گیرد. اما به هرحال این تفویض انجام شده وامیدواریم نتایج مثبتش را شاهد باشیم. نکته مهمی که باید در مورد ارکسترها در نظر گرفته شود تأکید بر آموزش است؛ بخصوص درحوزه ارکسترسمفونیک تهران. 

به عقیده من عمدتاً باید تکیه بر آموزش هدف اصلی قرار بگیرد. تا ارکستر سمفونیک ما بتواند درحد و اندازه ارکسترهای سمفونیک کشورهای مطرح ظاهر شود. البته برای رسیدن به این هدف، مسیر طولانی درپیش روی داریم و کار جدی باید صورت بگیرد. این تأکیدی است که به بنیاد رودکی داشته‌ایم و دفترموسیقی دراین باره اعلام همکاری کرده است. ارکسترموسیقی ملی نیزارکستری است که نزد علاقه‌مندان موسیقی داخل و خارج از کشور از اقبال بسیاری برخوردار است و باید روی فعالیت آن تمرکز بیشتری داشت.

انتقاد دیگر هنرمندان در خصوص اجراهای مختلف در تالار وحدت است. تالاری که اختصاص به اجرای موسیقی دارد اما به دلیل دیگر برنامه‌های هنری، هنرمندان موسیقی باید مدت‌ها در صف انتظار یک اجرا باشند.

بنیاد رودکی هیأت مدیره وهیأت امنای خاص خودش را دارد که سیاستگذاری توسط ایشان انجام می‌گیرد. آن مجموعه هم عمدتاً برای فعالیت‌های موسیقایی تعریف شده و باید برای همین منظورازآن بهره برد. به هرحال فضاهای هنری بویژه در حوزه موسیقی بشدت محدودند و نیازمند این هستیم که از تمامی فضاهای فرهنگی استفاده کنیم.

**در این چهار سال‌ دوران فعالیت دولت یازدهم مسئولان فرهنگی تصمیمی برای ساخت سالن موسیقی داشته‌اند؟
با توجه به شرح وظایف دفترموسیقی این کارجزو وظایف آن محسوب نمی‌شود. اما فضای اجرای موسیقی درکشور بسیار محدود است و این شایسته کشور ما نیست. با این حال امیدواریم تا فعالان بخش خصوصی سرمایه‌گذاری بیشتری در این امر داشته باشند. ساخت سالن‌های جدید سبب می‌شود تا هنر موسیقی از انحصار، دلالی و نیز افزایش قیمت بلیت‌ها آسیب نبیند.

**در مورد گرانی بلیت‌ها، دفتر موسیقی چه برنامه‌ای در نظر دارد؟ شرکت‌های برگزارکننده کنسرت یا تهیه‌کننده‌ها چه دخل و تصرفی در این باره دارند؟
موضوع قیمت‌گذاری‌ بلیت‌های کنسرت با عرضه و تقاضا مرتبط است. وقتی تعداد سالن‌ها محدود باشد و نیاز جامعه و تعداد علاقه مندان بسیار، طبیعی است که قیمت‌ها مناسب نخواهد بود و اگرهم قیمت بلیت‌ها به شکل دستوری کاهش یابد بازار سیاه صدمه بزرگتری را وارد می کند.

**با این حال پیشنهاد دفتر موسیقی به مؤسسات خصوصی موسیقایی و نیز مدیران سالن‌ها این است که از ظرفیت‌ها و ساعت‌های غیر شلوغ بیشتر استفاده کنند و آن زمان‌ها را به موسیقی بویژه موسیقی‌های نواحی یا دستگاهی با قیمت پایین بلیت، اختصاص دهند. البته با پخش‌آنلاین اجراهای موسیقی، علاقه‌مندان موسیقی می‌توانند بدون پرداخت مبلغی هنگفت، براحتی شاهد اجراهای صحنه‌ای باشند.
آقای صالحی امیری در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر تأکید داشت که سایه تصدی گری دولت را از سر اصحاب فرهنگ دور می‌کنند و خانه موسیقی به اهل هنر و نهاد صنفی‌اش واگذار می‌شود. نظر شما دراین باره چیست؟
این سیاست، راهبردی بسیارمهم، کارآمد وصحیح است. دردو جشنواره گذشته این کار را شروع کرده‌ایم و سخنان ایشان باعث دلگرمی مجموعه به ادامه این مسیر است. ‌علاوه برآن دیگر جشنواره‌های غیردولتی مانند جشنواره موسیقی معاصر، جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی و... کاملاً توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود.

**اجرای موسیقی در فضاهای باز یا اماکن تاریخی به چه صورت خواهد بود؟
قطعاً اجرا در اماکن تاریخی اتفاق مثبتی خواهد بود اما اجرای موسیقی درفضاهای باز، باید استانداردهای صوتی، رفاهی و سایر مسائل را داشته باشند. البته مسئولیت این اماکن برعهده سازمان گردشگری و میراث فرهنگی است به شرط آنکه این سازمان‌ها با مؤسسات برگزارکننده به توافق برسند، دفتر موسیقی مجوز این اجرا‌ها را براساس چارچوب قانونی صادر خواهد کرد.

**راه‌اندازی آرشیو موسیقی ملی در چه مرحله‌ای قراردارد؟
قرار این بود که آرشیو ملی موسیقی سال گذشته راه‌اندازی شود و طرح آن نیز آماده است اما متأسفانه بودجه‌ای برای این موضوع تخصیص پیدا نکرد و امیدواریم در سال ‌جاری با دریافت بودجه این اتفاق صورت بگیرد.

**مکتبخانه‌های موسیقی نواحی چطور؟
مکتبخانه‌های موسیقی فعال شده‌اند. در خراسان شمالی افتتاح شده و در استان‌های کرمان، سیستان بلوچستان، خراسان و کردستان نیز سال‌جاری، به یاری خدا افتتاح خواهند شد.

**دانلود غیرقانونی آلبوم‌های موسیقی سبب بی‌انگیزه شدن هنرمندان در تولید و صرف هزینه آن شده و نیاز به اجرای قانون کپی‌رایت دارد؛ نظر شما در این باره چیست؟
قطعاً پیوستن به کنوانسیون حقوق مالکیت فکری و معنوی از اولویت‌های دفتر موسیقی است. همان‌طور که می‌دانید در مرکز فعالیت‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیأت نظارتی وجود دارد که به این امر می‌پردازد و مانع از بروز اتفاقات غیرقانونی می‌شود و امیدوارم این نظارت تشدید‌ شود.
مشکل نبود رعایت کپی رایت یک اتفاق جهانی است؛ هر چند متأسفانه ما کمی عقب‌تر هستیم، ولی این واقعیت وجود دارد که حتی فروش آلبوم‌ها در کشورهای پیشرفته نیز بشدت کاهش پیدا کرده و نزدیک به 20 سال فضای موسیقی آنها بشدت صدمه خورده است.

قانون کپی رایت یک موضوع جهانی است اما تکنولوژی از قوانین و ضوابط پیشی ‌گرفته و امکان قانونگذاری و ضابطه‌مندی در این موضوع سخت شده است، در مقابل این اتفاق جامعه موسیقی تولید تک‌آهنگ را توسعه داده است. یعنی مقابله جامعه موسیقی با این مشکل، رشد تولید تک آهنگ‌ها و نشر آن در فضای مجازی است. دفتر موسیقی نیز توانسته ساختار خود را تجدید سازمان کند و بررسی تک آهنگ‌ها را سرعت داده و در سال 96 نیز زمان صدور مجوز تک آهنگ‌ها کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

**تفاهمنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نیروی انتظامی به چه مرحله‌ای رسیده است؟
با ابلاغ وزیر محترم وقت در سال گذشته، شیوه‌نامه اجرای صحنه‌ای، با لحاظ تمام موارد مرتبط در حال اجرا است.

**بعد از جشنواره موسیقی فجر قرار شد اساسنامه‌ای در خصوص این جشنواره تصویب شود. آیا این اتفاق صورت گرفت؟
طی این سال‌ها هیچ جشنواره‌ای اساسنامه نداشته است؛ بنابراین تصمیم گرفته شد دراین باره اساسنامه‌ای تدوین شود که در برخی از جشنواره‌ها این اساسنامه تصویب شده و اساسنامه موسیقی فجر را نیز برای مجموعه افرادی که بسیاری از آنها از منتقدان جشنواره بودند، ارسال کردیم. آن دوستان هم نظرات خود را همین اواخر اعلام کرده‌اند و موضوع در حال حاضر در مرحله جمع‌بندی است.

**برای مجوز دیگر آلبوم‌های استاد شجریان چه برنامه‌ای دارید؟
صدور مجوز آلبوم‌های استاد شجریان هیچ منعی ندارد. اجرای صحنه‌ای ایشان نیز همین طور. فقط با توجه به وضعیت سلامتی استاد درخواستی از سوی ایشان نداشته‌ایم.

**با توجه به شعار امسال یعنی «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، دربخش موسیقی چه اتفاقاتی صورت گرفته است؟
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه اقدامات مهمی انجام داده است. تولید در موسیقی ایران در اولویت قرار گرفته و افزایش چشمگیری یافته است. مسأله بسیار مهم دیگر این بوده است که مرکز اصلی تولید موسیقی و اجراهای صحنه‌ای به داخل کشور منتقل شده است. شاید مسأله اشتغالزایی در بخش اجراهای صحنه‌ای موضوع جدی برای مردم نباشد، درصورتی‌که حدود 200 هزار نفر در این عرصه مشغول به فعالیت هستند.

**به‌عنوان سؤال پایانی همان‌طور که می‌دانید، در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم. انتخاباتی که نتیجه آن قطعاً در تمامی بخش‌های کشور بخصوص فرهنگ و هنر تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین انتظارشما به‌ عنوان مدیرکل مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ از نامزدهای انتخاباتی چیست؟
به عقیده من اولویت در حوزه فرهنگ و هنر نکته‌ای است که اگر هر دولتی به آن بپردازد، می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی و حتی اقتصادی را در سایه آن حل و فصل کند. فرهنگ ایرانی- اسلامی هویت ملی ماست و در تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری، بویژه موسیقی، این هویت، به شکل بارزی نمود پیدا می‌کند.

البته در دولت یازدهم شاهد اتفاقات بسیار مثبتی در بخش فرهنگ و هنر، بویژه موسیقی بوده‌ایم و ان‌شاءالله در دولت آینده نیز شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم.

*منبع: روزنامه ایران، 1396.2.23
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: