کد خبر: ۱۰۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 10 May 2017
بانكداري ايراني - زیان ده شدن بانکها این روزها از سوی برخی از رسانه ها به عنوان دستاورد دولت یازدهم در نظر گرفته می شود . این در حالی است که اغلب کارشناسان معتقدند که بانک ها در سالهای گذشته با اعلام سود های موهوم ، زیان خود را پنهان کرده و نمی‌گذاشتند که واقعیت های پنهان بانکها روشن شود.
بانكداري ايراني - زیان ده شدن بانکها این روزها از سوی برخی از رسانه ها به عنوان دستاورد دولت یازدهم در نظر گرفته می شود . این در حالی است که اغلب کارشناسان معتقدند که بانک ها در سالهای گذشته با اعلام سود های موهوم ،  زیان خود را پنهان کرده و نمی‌گذاشتند که واقعیت های پنهان بانکها روشن شود.

به گزارشبانكداري ايراني ، بانک مرکزی دولت یازددهم با  تغییر رویه  انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 95 بانک‌ها،  واقعیت بانکها را نمایان کرده و نشان داد که وضع بانکها خراب است نه اینکه خود بانکها را به سمت زیان‌دهی سوق دهد. بانکها  پیشتر با مشکلات زیادی روبرو بوده و نمی توانست ادعا کند که دارای وضع مطلوبی است. 

در صورت‌های مالی اغلب بانک‌ها مجموع سود حاصل از سپرده‌گذاری،سرمایه‌گذاری و تسهیلات اعطایی بانک‌ها کمتر از سود علی‌الحساب است اما بانک‌ها به دلیل تنگنای مالی و تلاش برای جذب بیشتر نقدینگی، معادل همان نرخ سود علی‌الحساب را پرداخت می‌کنند. عدم وصول مطالبات و رشد مطالبات مشکوک‌الوصول و عدم امکان فروش املاک از دیگر دلایل کاهش سود‌دهی و زیان‌ده شدن بانک‌ها است.

یکی از معضلات صنعت بانکداری در ایران تاسیس قارچ گونه بانک و موسسه است. در سالهای 84تا 92 شاهد شکل گیری هزاران موسسه غیرمجاز و چندین بانک مجاز به شکل خصوصی بودیم که به زعم کارشناسان به افراد شایسته اجازه تاسیس آن داده نشده است. این افراد ناکارآمد و  غیر متخصص سعی کردند در فضای بانکداری ایرانی فضای ناامنی را بوجود آورند. 

یکی دیگر از اشکال تاسیس بانک ، ایجاد بانک از سوی برخی سازمانها، ارگانهای  نظامی و انتظامی و غیره بود  که امروزه در لیست بانکهای زیان ده قراردارند. این بانکها در بدو تاسیس برای جمع آوری نقدینگی اقدام به پرداخت سودهای غیر عقلانی کردند و هزینه های زیادی را متقبل شدند غافل از اینکه این مساله در بلند مدت برای آنها مشکل ساز خواهد شد. 

همچنین تسهیلات دهی نیز در این بانکها با رویه های درست و دقیق انجام نشده و مطالبات آنها را افزایش داده است و از همه مهم‌تر سرمایه گذاری در بخش های غیر بازده همچون مسکن بود که گرفتاری زیادی برای این موسسات و بانکها ایجاد کرد. 

بر این اساس امروزه شاهدهستیم که قریب به 10 بانک در مرز ورشکستگی قرار داشته و باید برای جلوگیری از ایجاد بحران مالی از سوی اینها تدبیری اندیشیده شود. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: