کد خبر: ۱۰۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 03 May 2017
بانكداري ايراني - در سطح بین‌المللی شرکت‌های بزرگ بر اساس الگوهای خاص و استانداردهای جهانی به نام IFRS گزارشات مالی خود را منتشر می‌کنند اما در ایران بنا به دلایل متعدی این رویه گزارش نویسی ایجاد نشده و اغلب شرکتهای بزرگ ملزم به رعایت این استانداردها نیستند.
بانكداري ايراني - در سطح بین‌المللی شرکت‌های بزرگ بر اساس الگوهای خاص و استانداردهای جهانی به نام IFRS گزارشات مالی خود را منتشر می‌کنند اما در ایران بنا به دلایل متعدی این رویه گزارش نویسی  ایجاد نشده و اغلب شرکتهای بزرگ ملزم به رعایت این استانداردها نیستند،  هرچند از سال 1395 بانکها به عنوان اول نهاد مالی مجاب به رعایت این استانداردها شدند اما دیگر صنایع بزرگ باید  مسیر طولانی را طی کنند تا به استانداردهای لازم برسند.  

به گزارش بانكداري ايراني  ، صنعت بیمه از جمله صنایعی است که بعد از  صنعت بانکداری خود را ملزم به رعایت این استاندادها می‌داند. هر چند این کار نیاز به مقدماتی دارد که  از جمله آن تفکیک حساب‌های بیمه های زندگی و غیر زندگی و افشای آن در صورت‌های مالی شرکتهای بیمه است  که بنا به گفته رییس کل  بیمه مرکزی این اتفاق در حال رخ دادن است. 

حال آنکه موضوعات زیادی در خصوص صورتهای مالی  شرکتهای بیمه مطرح است. مهمترین مساله اینکه  آیا  استانداردهای موجود پاسخگوی صنعت بیمه است و نباید همچون بانکها شرایط سخت تری برای این شرکتها در نظر گرفت ؟  آیا ادامه دادن این رویه حتی یک روز به صلاح سرمایه گذاران این صنعت و آینده شرکت های بیمه گری است؟ آیا نباید تعجیل در تصیحیح نحوه گزارش دهی این شرکتها کرد؟  

اهمیت  این سوالات  در این است که  صنعت بیمه به عقیده بسیاری از کارشناسان از  ضعف دستورالعمل های دقیق رنج می برد.  به عنوان نمونه  در استاندارد شماره 28 حسابداری، برخی از نکات و مباحث بیمه‌ای دیده نشده است یا عدم وجود یک استاندارد حسابداری در رشته بیمه‌های زندگی و اکتفا به آیین‌نامه موجود (آیین‌نامه 58 شورای‌عالی بیمه) سبب شده تا حسابداران شرکت‌های بیمه به‌طور سلیقه‌ای و براساس مهندسی صورت‌های مالی اقدام به تهیه صورت‌های مالی  کنند . بنابراین در ابتدا باید قوانین و استانداردهای درست به شرکتهای بیمه ابلاغ شده و شرکتها بدانند که باید بر چه اساسی کار کنند تا در اینده با مشکلات بیشتری روبرو نشوند و این الاغیه ها برای سرمایه گذاران نیز بیان شود. 

بیمه مرکزی برخلاف بانک مرکزی ، تعجیلی در استاندارد سازی صورتهای مالی ندارد و  به گفته رئیس کل بیمه مرکزی ، تکمیل و اصلاح تدریجی صورت‌های مالی و الزام کفایت ذخایر بیمه‌ای مرتبط با قانون بیمه شخص ثالث باید در مرحله اول انجام شود تا صنعت بیمه کشور بتواند همسو با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS) صورتهای مالی خود را اعلام نماید.  

همتی می افزاید  که بر اساس تصمیم دولت، شرکتهای بیمه، بانکها و برخی شرکتهای دولتی موظف هستند تا گزارشهای مالی خود را با استانداردهای گزارشگری مالی تطبیق دهند، بر این اساس، شرکتهای بیمه مقدمات کار را فراهم کرده اند؛ به نحوی که باتوجه به الزام قانونی شرکت‌های بیمه به تهیه صورتهای مالی خود طبق نمونه مصوب شورای عالی بیمه، مقدمات لازم جهت تهیه صورتهای مالی منطبق با استانداردهای بین المللی انجام گرفته است. 

اما با وجود تاکیدات رییس کل بیمه مرکزی ما همچنان شاهد تحولی اساسی در نحوه گزارش دهی شرکت های بیمه گری نیستیم و احتمالا زمان زیادی برای اصلاح  دستورالعملهای صنعت بیمه صرف خواهد شد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: