کد خبر: ۱۰۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 27 April 2017
سرگئی لاوروف و همتای سعودی‌اش امروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری مشترک در مسکو تاکید کردند، موضع دو کشور در قبال مبارزه با تروریسم همسو است.

 بانكداري ايراني - سرگئی لاوروف و همتای سعودی‌اش امروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری مشترک در مسکو تاکید کردند، موضع دو کشور در قبال مبارزه با تروریسم همسو است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در مسکو تصریح کرد، تفاهم میان دو کشور در زمینه پرونده‌های بین‌المللی و اوضاع بازار نفت در حال تقویت است.

در حالی که مذاکرات دو طرف بر سوریه، فلسطین و یمن متمرکز بود، لاوروف تصریح کرد: ما تاکید کردیم که دو کشور فرصت برای دستیابی به راه حل برای بحران‌های یمن و سوریه را دارند.

وی افزود، در صورتیکه موضوع سوریه وارد مرحله حساس شود توجه خاصی برای حل سیاسی آن به کار می‌گیریم.

لاوروف افزود:‌ مساله فلسطین باید براساس قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی حل شود و ما در این زمینه تلاش می‌کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر پس از مذاکراتشان در مسکو گفت: هیچ اختلافاتی که نتوان آن را در مورد حل و فصل بحران سوریه پشت سر گذاشت، وجود ندارد.

وی گفت: مسکو و ریاض با هم در گروه بین‌المللی حمایت از سوریه حضور دارند که این گروه اصولی را برای حل و فصل بحران در کشور تدوین کرده است.

لاوروف گفت: باید تمامی طرف‌های خارجی تاثیرگذار در حل بحران سوریه شرکت داده شوند.

لاوروف گفت: مسکو و ریاض امکان بسیاری را برای تاثیر مثبت بر اوضاع در سوریه و یمن دارند.

وی گفت که مذاکراتش با عادل الجبیر به صورت گسترده بر پرونده سوریه متمرکز بود که در مورد این کشور روند سازش سیاسی وارد مرحله تعیین کننده شده است.

لاوروف همچنین در جواب الجبیر به خاطر اظهاراتش علیه حزب‌الله گفت، حزب‌الله یک گروه تروریستی نیست.

وزیر خارجه روسیه در ادامه فاش کرد، مسکو به اجرای طرح‌های توسعه انرژی هسته‌ای با روسیه توجه دارد.

وی افزود، طرح‌ها و برنامه‌هایی برای همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای وجود دارد و شرکت روس اتم به نمایندگی از روسیه وارد عمل خواهد شد. نماینده روس اتم این ماه به ریاض سفر کرد.

از سوی دیگر عادل الجبیر گفت: عربستان بارها بر لزوم رفتن اسد چه با گزینه سیاسی یا نظامی تاکید کرده است. ما معتقدیم که نباید اسد هیچ نقشی در آینده سوریه داشته باشد.

وی همچنین در اظهاراتی خصمانه گفت: نیروهای سپاه پاسداران ایران و حزب الله هیچ جایی در سوریه ندارند. ما مداخله‌های پی در پی ایران در کشورهای منطقه را رد می‌کنیم.

الجبیر گفت: رهبری عربستان و روسیه برای تحکیم روابط میان دو کشور تلاش می‌کنند و اصول سیاسی مسکو و ریاض نیز یک نقطه عطف مستحکمی برای روابط است. ما در دیدار با لاوروف در مورد وضعیت یمن و حل این بحران براساس قطعنامه شورای امنیت گفت‌وگو کردیم.

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد: طرف عربستانی خواهان تبادل نظرات با مسکو در مورد چالش‌های مشترک است.

الجبیر افزود: ما اوضاع یمن، اهمیت ایجاد راه حلی براساس قطعنامه‌های بین‌المللی، طرح شورای همکاری خلیج فارس، و خروجی گفتمان ملی را مورد بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: از نقش روسیه در قبال مساله فلسطین تقدیر می‌کنیم. دو کشور بر مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم با یکدیگر همکاری می‌کنند.

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد، بسیاری از چالش‌های دو کشور را از طریق رایزنی دو طرف حل می‌کنیم. فرصت‌های بزرگی برای تحقق دستاوردهایی میان دو کشور وجود دارد. ریاض همواره به یاد می‌آورد که روسیه اولین کشوری بود که عربستان را به رسمیت شناخت و دو طرف روابط تاریخی و انسانی دارند و منافع مشترکی را در زمینه سیاسی دنبال می‌کنند.
برچسب ها: عربستان ، روسیه ، تروریسم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: