کد خبر: ۱۰۰۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 24 April 2017
هنگام ثبت‌نام، آقای قالیباف شهردار تهران سخن مهمی را گفت که وعده‌های دست‌نیافتنی محسوب می‌شد و جزو محالات می‌نمود. وی گفت که درآمد کشور را در ٤ سال ریاست‌جمهوری خود، 2.5 برابر می‌کنم.
 بانكداري ايراني - هنگام ثبت‌نام، آقای قالیباف شهردار تهران سخن مهمی را گفت که وعده‌های دست‌نیافتنی محسوب می‌شد و جزو محالات می‌نمود. وی گفت که درآمد کشور را در ٤ سال ریاست‌جمهوری خود، 2.5 برابر می‌کنم.

روزنامه اعتماد درسرمقاله ای آورده است:اگر چنین کاری شدنی بود، بدون تردید همه ما حاضر بودیم که نه فقط برای انتخابات، بلکه از الان از آقای روحانی بخواهیم که فورا استعفا دهند یا آقای قالیباف را عملا به جای خود بگذارند و نه تنها برای ٤ سال دیگر ایشان را برای ریاست‌جمهوری انتخاب می‌کردیم که حاضر بودیم مادام‌العمر پست ریاست‌جمهوری را دودستی به همراه ملت تقدیم ایشان کنیم. حتما می‌پرسید که چرا؟ وقتی که یک نفر بتواند در عرض ٤ سال اقتصاد کشور را 2.5 برابر کند، در عرض ٨ سال ٢٥/٦ برابر و در عرض ١٢ سال ٦٠/١٥ برابر و اگر خداوند عمر دهد، در عرض ١٦ سال ٣٩ برابر می‌کند. حتما می‌دانید که ١٦ سال زمان زیادی نیست. تا چشم ببندیم گذشته است ولی در عوض تولید و درآمد ملی در اقتصاد ایران پس از ١٦ سال حدود ٢٠ هزار میلیارد دلار می‌شود که از امریکا و چین و همه کشورهای دیگر، بزرگ‌تر و قوی‌تر خواهد شد! این مثال زده شد تا معلوم شود که گوینده محترم به احتمال قوی اشتباهی این گزاره غیرممکن را گفته است. 

ولی گفت‌وگوی آقای قالیباف با خبرگزاری تسنیم نشان داد که با علم و آگاهی این را گفته است. وی در این مصاحبه می‌گوید که: «وقتی فردی با بیش از سی سال سابقه مدیریت اجرایی که به همه تعهداتی که داده پایبند بوده، با قاطعیت اعلام می‌کند که بعد از ٤ سال درآمد کشور را دو برابر و نیم می‌کند یا ٥ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد، مطمئنا سال‌ها مطالعه و برنامه‌ریزی و سابقه مدیریتی پشت این حرف وجود دارد... یکی از برنامه‌های ما در دولت آینده این است که ضمن برنامه محرک اقتصادی برای خروج از رکود، قیمت اقلام اساسی و کالاهای مصرفی و مورد نیاز مردم را به‌شدت کنترل کنیم... مطمئن باشید اگر نمی‌توانستم این کار را بکنم اصلاً نامزد نمی‌شدم... سال ٨٤ بودجه و درآمد شهرداری تهران کمتر از دو هزار میلیارد تومان بود. امروز بعد از گذشت ١٢ سال، درآمد شهرداری تهران بیش از ٢٠ هزار میلیارد تومان است یعنی بیش از ١٠ برابر سال ٨٤. درآمد شهرداری تهران در حالی افزایش پیدا کرده است که ما نه چاه نفت داشته‌ایم و نه هیچ نوع کمک دولتی.»

از آنجا که هیچ فردی که حداقلی با آمار و ارقام و اقتصاد آشنا باشد نمی‌گوید که درآمد اقتصادی را در ٤ سال ٥/٢ برابر می‌کنم. بنابراین از جملات مذکور متوجه می‌شویم که آقای قالیباف به احتمال زیاد منظور دیگری داشته است. برای فهم این مساله قدری توضیح باید داد. در آمار حساب‌های ملی همیشه دو جدول مشابه با دو معنای متفاوت وجود دارد. برای نمونه تولید ملی، مصرف، سرمایه‌گذاری و... به قیمت‌های ثابت و جاری ذکر می‌شوند. فرض کنیم در سال ١٣٨٠ تولید کشور به قیمت جاری ١٠٠٠ بوده و در سال بعد به ١٢٠٠ رسیده است. اگر در این سال تورم ٢٠ درصد باشد، در واقع ارزش تولید کشور به لحاظ قیمت‌های جاری ٢٠ درصد بالا رفته ولی چون تورم هم ٢٠ درصد بیشتر شده، پس رشد تولید صفر بوده است. ولی اگر ارزش تولید به ١٣٠٠ برسد، ١٠ واحد نسبت به ١٢٠ واحد رشد اقتصادی داشته‌ایم. یعنی حدود ٨ درصد. این را می‌گویند رشد اقتصادی به قیمت ثابت. فقط این رشد اهمیت دارد.

اگر رشد اقتصادی به قیمت جاری را بخواهیم در نظر بگیریم، ارزش تولید در ایران پس از انقلاب دو هزار برابر شده است ولی چون تورم هم خیلی بالا بود، لذا به میزان درآمد و تولید شاید فقط دو برابر یا اندکی بیشتر اضافه شده باشد. اینکه آقای قالیباف گفته‌اند در سال‌های ١٣٨٤ تا ١٣٩٥ درآمد شهرداری را ١٠ برابر کرده و بودجه آن را از ٢ هزار میلیارد تومان به ٢٠ هزار میلیارد تومان رسانده ناشی از این ذهنیت غلط است که وی این درآمد را به قیمت جاری منظور کرده است. اصولا بودجه به قیمت جاری است. ولی ایشان توجه نکرده که در همین فاصله زمانی قیمت‌ها نیز حدود ٥/٦ برابر بیشتر شده است. به عبارت دیگر درآمد شهرداری تهران به قیمت ثابت در ١٢ سال مذکور فقط حدود ٥٠ درصد افزایش داشته است که تولید کشور هم در همین حدود زیاد شده است.

بنابراین رشد سالانه درآمد شهرداری تهران به قیمت ثابت در ١٢ سال وی کمتر از ٤ درصد در سال بوده است و این رقم در حد رشد درآمد کشور در ٢٠ سال گذشته، بدون در نظر گرفتن دوره احمدی‌نژاد است که سقوط آزاد را تجربه کردیم. این نوع درآمد در زمان آقای هاشمی تا حدود ١٠ برابر افزایش یافت. می‌توان درآمد و اقتصاد کشور را در طول ٤ سال ٥/٢ برابر حتی ٤ برابر کرد به شرطی که به قیمت جاری باشد.
کافی است که سالانه یک تورم ٢٥ درصدی را تجربه کنیم. بدون افزایش حتی یک شغل هم درآمد کشور به قیمت جاری پس از ٤ سال ٥/٢ برابر می‌شود. احتمالا آقای قالیباف حقوق‌ها را هم ٥/٢ برابر خواهند کرد در حالی که با وجود تورم ٢٥ درصدی در ٤ سال، افزایش حقوق ٥/٢ برابری هیچ فایده‌ای برای حقوق‌بگیران ندارد. 

اتفاقا سیاست‌های اقتصادی آقای قالیباف کاملا هم تورم‌زاست. این را به صراحت به این صورت گفته‌اند: «در بسیاری از کشورهای با اقتصاد لیبرال، وقتی که رکود اقتصادی وجود دارد، دولت‌ها دست به سیاست تحریک تقاضا می‌زنند و مستقیما به مردم به شیوه‌های مختلف پول می‌دهند تا با ایجاد گردش مالی در بازار، اقتصاد کشور به تدریج از رکود خارج شود.» بنابراین انتظار می‌رود که تورم مثل زمان احمدی‌نژاد به ٣٠ درصد هم برسد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که رقم ٥/٢ برابر را اصلاح کنند و به ٣ تا ٤ برابر برسانند، چون با تورم ٣٠ و ٣٥ درصدی به راحتی می‌توان درآمد مردم را به قیمت جاری تا ٤ برابر بالا برد. فقط یک نکته کوچک می‌ماند و اینکه قیمت کالاها نیز به همین میزان یا بیشتر افزایش پیدا می‌کند و جیب مردم به ویژه فقرا مثل دوره احمدی‌نژاد خالی‌تر می‌شود. با این شیوه می‌توان معمای آقای قالیباف را حل کرد.

*منبع:روزنامه اعتماد،1396،2،4
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: