کد خبر: ۱۰۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 24 April 2017
در کشوری که اقتصاد آن هنوز از حالت تک‌محصولی و وابستگی به نفت فاصله چندانی نگرفته، طبیعی است که نخستین جایگاه در رشد اقتصادی متعلق به بخش نفتی باشد.
بانكداري ايراني - روزنامه ایران در گزارشی نوشت: در کشوری که اقتصاد آن هنوز از حالت تک‌محصولی و وابستگی به نفت فاصله چندانی نگرفته، طبیعی است که نخستین جایگاه در رشد اقتصادی متعلق به بخش نفتی باشد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: اما بعد از آن، بخشی که در جایگاه دوم قرار می‌گیرد، راوی بیشترین تحولات است. بعد از لغو تحریم‌ها و در سایه گشایش‌های ایجاد شده در پی توافق هسته‌ای، کشاورزی با 5 درصد، بیشترین رشد را در میان تمام بخش‌های ایران تجربه کرده است. از طرف دیگر، تولیدات بخش کشاورزی در سال 95 نسبت به 92، 21 درصد رشد داشت. سعید لیلاز، اقتصاددان می‌گوید:«در حال حاضر رشد بخش کشاورزی از بالاترین رکوردی که در تاریخ به ثبت رسانده، حدود 25 درصد بیشتر است.» گزارش‌های منتشر شده از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد تولیدات بخش کشاورزی در سال 1395 نسبت به سال 1392، رشد 21.6 درصدی داشته است. این رشد شامل 28.1 درصد محصولات باغی، 20.4 درصد محصولات زراعی، 14.1 درصد تولیدات دام و طیور و 16.7 درصد تولیدات آبزیان می‌شد.

**بخش‌های مختلف کشاورزی چه وضعیتی داشته‌اند؟
«ایران با ثبت رکورد بی‌سابقه تولید یک میلیون و 650 هزارتن شکر در سال 95 به ضریب خوداتکایی 74 درصدی در تولید شکر دست یافت.» محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، روز گذشته خبر از خوداتکایی شکر داده است. حجتی از دستیابی به این رشد چنین توضیح می‌دهد:«با حمایت‌های دولت و اقدامات فنی صورت گرفته در 3 سال گذشته نظیر توسعه کشت پاییزه، کشت نشایی، به کارگیری نهاده‌های باکیفیت و توسعه مکانیزاسیون ضمن بهره‌گیری از آب سبز (باران) با وجود کاهش سطح زیرکشت، تولید چغندرقند در کشور به 6 میلیون تن افزایش یافته است.»

بر اساس روایت وزیر جهاد کشاورزی، درآمد کشت چغندرقند از متوسط سایر کشت‌های دیگر بالاتر است و با توسعه کشت چغندرقند پاییزه ضمن افزایش تولید محصول و خودکفایی کشور در تولید شکر از خروج چندصد میلیون دلار ارز برای واردات جلوگیری می‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس از آمارهای مربوط به حساب‌های ملی بانک مرکزی و مرکز آمار گزارشی را استخراج کرده است که بر اساس آن، رشد بخش کشاورزی در سال 1386 2.9 درصد بود و در سال بعدی به منفی 23 درصد افت کرد اما در سال‌های 1388 و 1389 بار دیگر مثبت شد و به ترتیب به 9.4 درصد و 4.9 درصد رسید. بعد از آن در سال 90، یعنی درست زمانی که درآمدهای نفتی در اوج خود قرار داشت و امکان رونق اقتصادی فراهم بود، کشاورزی با رشد منفی 0.1 درصد مواجه شود. اما در سال‌های بعد دوباره به مدار رشد برگشت و در نهایت در سال 95، به 5 درصد رسید.

این عددها نشان می‌دهد در دوره رکود اقتصادی، بخش کشاورزی رشد مثبتی تجربه کرده است. در نهایت، دستاوردهای بخش کشاورزی در سال 95 تا جایی بود که اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای ملی بخش کشاورزی و منابع طبیعی در قانون بودجه و ردیف‌های متفرقه بودجه 96، 62 هزار و 150 میلیارد ریال تصویب شد که نسبت به بودجه 95، 54 درصد رشد داشت. مرتضی شهیدزاده، مدیرعامل بانک کشاورزی نیز از راه‌اندازی 7 هزار واحد تولیدی کشاورزی در سال 95 خبر داده است. او در صحبت با ایرنا گفته است:«این بنگاه‌های تولیدی با 26 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار راه‌اندازی شد و بانک کشاورزی در این زمینه رتبه نخست را در میان بانک‌های کشور کسب کرد.» او بنگاه‌های راه‌اندازی شده را شامل کارگاه‌های کوچک، بنگاه‌های زودبازده، دامداری، گلخانه، پرورش ماهی در قفس، مرغداری و دیگر زمینه‌های کشاورزی معرفی کرد.

تغییرات ملموس بخش کشاورزی در زندگی مردم راه پیدا کرده است. تا جایی که در یکی از پیام‌هایی که چند روزی است در گروه‌های تلگرامی دست به دست می‌شود، آمده است:«سال 95، کشاورزان 15 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم دریافت کردند. این رقم سه سال قبل حدود 800 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با آن زمان، حدود 1700 درصد رشد داشته است. این پول به جیب یکی از زحمتکش‌ترین قشرهای جامعه یعنی کشاورز گندم‌کار رفته است.»

*منبع:روزنامه ایران،1396،2،4
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: