کد خبر: ۱۰۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - 19 April 2017
تا فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بازار تالار‌های عروسی داغ است؛ تالار‌هایی که بسیاری از آنها از همین حالا به ویژه برای اعیاد و روز‌های تعطیل رزرو شده اند.
 روزنامه آرمان در گزارشی به بررسی هزینه های عروسی پرداخت و نوشت: تا فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بازار تالار‌های عروسی داغ است؛ تالار‌هایی که بسیاری از آنها از همین حالا به ویژه برای اعیاد و روز‌های تعطیل رزرو شده اند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: بر اساس اظهاراتی که اخیرا رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس انجام داده ورودی این تالار‌ها نهایتا 200 هزار تومان و در روز‌های تعطیل و اعیاد 300 هزار تومان است و نرخ تعیین شده برای هر مهمان از 20 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به نوع پذیرایی افزایش می‌یابد. هر چند با یک حساب سرانگشتی همین نرخ تعیین شده هم هزینه زیادی روی دست تازه‌داماد‌ها و تازه عروس‌ها می‌گذارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از تالار‌ها از این نرخ‌ها تبعیت نکرده و پول‌های بیشتری را طلب می‌کنند؛ مساله‌ای که می‌تواند برخی از زوج‌ها را به این نتیجه برساند که بهتر است عطای گرفتن جشن عقد و عروسی را به لقایش ببخشند.

مسائل فرهنگی و معضلی چون چشم و هم‌چشمی باعث می‌شود بسیاری از زوج‌های جوان برای آغاز زندگی مشترک به برگزاری جشن‌های مفصل و پرهزینه و کمرشکن روی آورند. جالب اینجاست که برگزاری این جشن‌ها تنها مختص به قشر ثروتمند جامعه نیست و عموم مردم و زوج‌هایی با وضع مالی متوسط به هزینه‌کردن و برگزاری مهمانی‌های تجملاتی و پرزرق و برق بیشتر از کسب درآمد و پس‌انداز در آغاز زندگی مشترک فکر می‌کنند. در بسیاری مواقع زوج‌ها از والدین خود کمک می‌گیرند یا هزینه‌های سنگین را به دلیل هدیه‌های در راه از طرف اقوام و دوستان توجیه می‌کنند. گاهی اوقات خود عروس و داماد تمایلی به جشن‌هایی با هزینه‌ها و قیمت‌های سرسام آور ندارند و این خانواده‌ها هستند که به دلیل چشم و هم چشمی در فامیل و دوستان آنها را تحت فشار می‌گذارند تا به این کار دست بزنند که این امر هم خانواده‌ها را درگیر مسائل مادی می‌کند، هم خود عروس و داماد باید در ابتدای زندگی مشترک مجبور به پرداخت اقساط وام‌ها و قرض‌هایی که کرده‌اند شوند. این امر می‌تواند مشکلات زیادی را به‌خصوص در ابتدای زندگی مشترک به همراه داشته باشد. 

باید توجه داشت که با وجود چنین شرایطی یکی از عواملی که باعث شده آمار ازدواج در کشور ما پایین بیاید همین چشم و هم‌چشمی‌ها و برگزاری مراسم سنگین است. در صورتی که اگر مقداری از این هزینه‌ها و تجملات کاهش یابد می‌تواند به زوج‌هایی که در ابتدای زندگی مشترکشان هستند کمک زیادی کند. از طرفی بسیاری از مسئولان و دلسوزان جامعه جوانان را به ازدواج ترغیب می‌کنند. باید دانست که اگر از لحاظ فرهنگی و اقتصادی به زوج‌ها کمک نشود، این ترغیب فایده‌ چندانی نخواهد داشت.

** عروسی چقدر خرج بر می‌دارد؟
میزان هزینه برگزاری مراسم عروسی در تهران با توجه به منطقه، نوع تالار، خدمات و کیفیتشان تفاوت بسیاری دارد. حداقل هزینه برگزاری مراسم عروسی در یک تالار همراه با میوه، شیرینی و شام، مالیات بر ارزش افزوده و حق سرویس و... برای هر مهمان چیزی در حدود 25 تا 50 هزار تومان است که این هزینه در تالارهای مجلل‌تر و VIP از 70 تا 130 تومان است. برگزاری مراسم عروسی در کنار تالار هزینه‌های دیگری را نیز شامل می‌شود مانند میوه و شیرینی، عکاسی و فیلم برداری، اتاق عقد، خواننده و موسیقی، گل آرایی، شمع آرایی و.... در کنار این هزینه‌ها، هزینه‌های حق سرویس، مالیات بر ارزش افزوده، ورودی، پارکینگ و... نیز به قیمت تمام شده شما افزوده می‌شود که هزینه‌ هرکدام از این خدمات در هر تالار بسیار متفاوت است و به قیمت تمام شده شما می‌افزاید. یکی از قابل توجه‌ترین هزینه‌ها شام عروسی است. شام عروسی نیز با توجه به نوع تالار و منوی انتخابی شما می‌تواند متفاوت باشد. به طور میانگین یک مدل غذا برای هر نفر در حدود 19 هزارتومان و با دو مدل غذا همراه با مخلفات حدود 22 هزار تومان، سه مدل غذا در حدود 25 هزار تومان و چهار مدل غذا همراه با مخلفات در حدود 30 هزارتومان است. در صورتی که منوی انتخابی شما سلف سرویس باشد از حدقل 40 هزارتومان برآورد می‌شود. میوه و شیرینی مراسم عروسی نیز با توجه به نوع و کیفیت آن می‌تواند متفاوت باشد. به طور میانگین میزان هزینه مورد نیاز برای میوه در یک مراسم عروسی بین پنج تا 12 هزار تومان برای هر نفر است. اینها هزینه‌های اصلی مراسم عروسی شماست. در کنار این مراسم در صورتی که مایل باشید از هزینه‌های خدمات جانبی که در تالارها ارائه می‌شود استفاده کنید باید هزینه هریک از آنها را جداگانه پرداخت کنید.

** هزینه‌های جانبی
همچنین خدماتی مانند گل‌آرایی، شمع‌آرایی، نورپردازی ویژه، موسیقی و خواننده و غیره وجود دارد که هریک از این خدمات با توجه به نوع آن و کیفیت خدمات و همچنین تالار می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال هزینه گل‌آرایی تالار عروسی که با توجه به نوع گل‌ها و حجم مورد استفاده از آن می‌تواند متفاوت باشد در حدود 300 هزار تومان تا یک میلیون تومان است. ورودی تالار پذیرایی نیز یکی از مواردی است که تالارهای پذیرایی از میهمانان خود دریافت می‌کنند و می‌تواند در قیمت تالار عروسی تاثیر بگذارد. البته بسیاری از تالارها این هزینه را ندارند و ورودی آنها رایگان است یا فقط ورودی آخر هفته را دریافت می‌کنند. به‌طور معمول ورودی آخر هفته و اعیاد بیشتر از ورودی روزهای عادی است. به‌طور مثال میانگین ورودی آخر هفته برخی تالارها 500 هزار تومان است که این نیز بستگی به نوع تالار تا دو ملیون تومان افزایش می‌یابد. قیمت اتاق عقد مجزا نیز یکی از مواردی که تالارها بصورت جداگانه دریافت می‌کنند که این نیز می‌تواند با توجه به نوع تالار متفاوت باشد. هزینه اتاق عقد در تالارهای معمول و متوسط در تهران بین 200 تا 500 هزار تومان است. این هزینه در تالارهای مجلل و قدیمی‌تر بین 800 تا دو میلیون تومان است. 

تزئینات داخلی اتاق عقد و گل آرایی آن می‌تواند در قیمت آن تاثیر بگذارد. همچنین در اکثر تالارها هزینه سفره عقد جداگانه محاسبه می‌شود. قیمت اتاق عقد در تالارهای متوسط شهر تهران بین 200 تا 500 هزار تومان و در تالارهای گران‌تر بین یک تا دو میلیون تومان است. ازجمله مواردی که در کمتر یا بیشتر بودن قیمت اتاق عقد تاثیر گذار است، می‌توان به نوع تزئینات، شکل و نوع گل‌آرایی و البته فضای سالن اشاره کرد.

** تالار‌های لوکس
با وجود تمام آمارهایی که داده شد، یکی از تالارهای عروسی بالای شهر تهران که مدعی است یکی از مجلل‌ترین تالارهای خاورمیانه است، ورودی هر مهمان را 300 هزارتومان تعیین کرده است. در حالی که هزینه پکیج عروسی شامل منو غذایی، میوه، شیرینی، عکاسی و فیلمبرداری، گل‌آرایی، موسیقی و خواننده و تمام خدماتی که برای یک عروسی لازم است، به صورت مجزا برعهده زوج است. با این‌همه هزینه، این تالار در ایام عید و آخر هفته‌ها، برگزاری جشن با تعداد مهمان کمتر از 500 نفر را نمی‌پذیرد. با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که هزینه برگزاری جشن عروسی در چنین تالاری به بیش از 200 میلیون تومان خواهد رسید. در جامعه‌ای که قناعت و کار و تلاش سرلوحه زندگی مردم است و تلاش برای کم‌شدن فاصله طبقاتی ادامه دارد، هزینه چنین رقمی برای یک شب باورنکردنی است. در کنار چنین تالارهایی، اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس وضع صنف خود را سخت می‌داند و در تلاش است با پایین نگه‌داشتن تعرفه‌ها، مخارج خود را تامین کند. علاوه بر نظارت مستقیم بر کار تالارها و جلوگیری از وضع قیمت‌های نامتعارف و ناعادلانه، تمام سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط اکنون باید به گسترش فرهنگ قناعت و جلوگیری از مصرف‌گرایی بپردازند تا نه تنها امر ازدواج برای جوانان تسهیل شود بلکه حس فاصله‌های عمیق طبقاتی در همگان کاهش یابد.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.01.30
برچسب ها: هزینه های عروسی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: