کد خبر: ۱۰۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - 19 April 2017
یک هفته نامه آلمانی در مطلبی به بررسی دلایل تصمیم نخست وزیر انگلیس برای برگزاری انتخابات زودهنگام و عواقب چنین تصمیمی برای روند برگزیت پرداخت.

یک هفته نامه آلمانی در مطلبی به بررسی دلایل تصمیم نخست وزیر انگلیس برای برگزاری انتخابات زودهنگام و عواقب چنین تصمیمی برای روند برگزیت پرداخت.

به گزارش تسنیم، "ترزا می" نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه اعلام کرده است که در این کشور انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد. این انتخابات قرار است هشتم ژوئن ( 18 خرداد) برگزار شود.

 وی پیشتر گفته بود که تا سال 2020 یعنی تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی بعدی در سمتش باقی خواهد ماند.

هفته نامه "اشپیگل" با اعلام این خبر این پرسش را مطرح کرد که چرا "می" به طور غافلگیرانه این خبر را اعلام کرد و انتخابات زودهنگام چه مفهومی برای مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دارد؟

اشپیگل در ادامه نوشت: در کوتاه مدت این طور به نظر می رسید که اوضاع در درام خروج انگلیس از اروپا کمی آرام تر شده است. از اواخر ماه مارس امیدهای واقع بینانه ای به وجود آمد مبنی بر اینکه مذاکرت درباره خروج انگلیس بالاخره می تواند آغاز شود.اما "ترزا می" حالا این آرامش را به طور ناگهانی پایان داد.

تخست وزیر انگلیس درخواست انتخابات زود هنگام کرده و می خواهد اوایل ژوئن و حدود یک سال بعد از همه پرسی درباره خروج که اتحادیه اروپا را به لرزه درآورد انتخابات برگزار کند.

حالا نیز این اعلام "می" برای انتخابات زودهنگام برای بسیاری از اروپاییان غیر منتظره است. بالاخره نخست وزیر انگلیس از اکثریت بالایی در پارلمان برخوردار است. حتی بخشی از اپوزیسیون سوسیال دموکرات از رویکرد وی در مذاکرات برگزیت حمایت کرده اند. چرا با این حال ترزا می این تصمیم را گرفت؟

اشپیگل در ادامه چند پرسش را مطرح کرده و به پاسخ آن پرداخته است.

چرا ترزا می به دنبال انتخابات زودهنگام است؟

این تصمیم در ابتدا دلایل بی اهمیتی دارد.  ترزا می می خواهد به اکثریت قاطع در مجلس دست یابد و در این راستا از سلف خود دیوید کامرون پیشی بگیرد و  البته شانس این کار برای وی بهتر از همیشه است.



یک دلیل عمده برای قدرت گرفتن محافظه کاران، ضعف اپوزیسیون است. حزب کارگر سوسیالیست با بحرانی تاریخی مواجه است.

"جرمی کوربین"، رئیس این حزب مهره ای بحث برانگیز در انگلیس بوده و نزد بخش اعظمی از مردم انگلیس محبوب نیست. علاوه بر این حزب او موضع آشکاری درباره برگزیت ندارد. کوربین با این مسئله موافق و بخش اعظمی از اعضای حزبش با آن مخالفند.

نظرسنجی ها حاکی از یک پیروزی آشکار برای ترزا می است. در نظر سنجی اخیر، محافظه کاران حدود 44 تا 46 درصد آراء را به دست آوردند و حزب کارگر تنها 23 تا 25 درصد آراء را از آن خود کرد. لیبرال دموکرات ها و جناح راست پوپولیستی (حزب استقلال انگلیس) نیز به ترتیب حدود 9 و 12 درصد آراء را بدست آوردند.

به دلیل سیستم رای گیری اکثریت در انگلیس ترزا می می تواند قدرت خود را به طور چشمگیری افزایش دهد و هم زمان رقبای درون حزبی خود مانند وزیر امور خارجه کشورش را از میدان به در کند.

چه خطراتی برای  ترزامی وجود دارد؟

هفته نامه اشپیگل در پاسخ به این پرسش نوشت: با وجود شرایط مساعد اما انتخابات جدید برای می بی خطر نیست. ناظران سیاسی انتظار تشدید بحران در مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را دارند.

وزیر سابق اروپایی انگلیس در این باره اظهار داشته است که در مبارزات انتخاباتی هیچ حساب و کتاب یا مصالحه ای وجود ندارد. ترزا می تا به حال بیشتر محتاطانه اظهار نظر کرده است، اما در مبارزات انتخاباتی وی باید تحت فشار حزب خود و رسانه ها لحن خود در برابر اتحادیه اروپا را تقویت کند.

اشپیگل در ادامه نوشت: بخصوص این احتمال وجود دارد که انتخابات مجدد در انگلیس شکاف در این کشور را عمیق تر کند. در انگلیس طرفداران برگزیت قدرت خود را گسترش می دهند و در اسکاتلند و ایرلند شمالی انتظار می رود اوضاع به نفع طرفداران استقلال باشد.

رئیس دولت اسکاتلند این انتقاد را به نخست وزیر انگلیس وارد کرده است که می خواهد خروجی سخت و شکاف های عمیق تری را ایجاد کند. این وضعیت این موقعیت را که اسکاتلندی ها دوباره درباره استقلال همه پرسی برگزار کنند را تقویت می کند.

تصمیم "می" چه عواقبی برای برگزیت دارد؟

اشپیگل در پاسخ به این پرسش نوشت که انتخابات زودهنگام به احتمال زیاد مذاکرات در این باره را همچنان به تاخیر می اندازد. در حدود شش هفته مبارزات انتخاباتی در این کشور انتظار پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات برگزیت نمی رود. بعد از انتخابات و شکل گیری دولت تنها 12 تا 14 ماه برای مذاکرت درباره آینده مناسبات با اروپا باقی می ماند.



تقویت موضع انگلیس در جریان این تحولات طرف مقابل در مذاکرات را تحت فشار قرار می دهد. 27 عضو باقی مانده در اتحادیه اروپا به ندرت خواهند پذیرفت که انگلیسی ها یک خروج سخت را به انجام رسانده و همچنان از امتیازات عضویت در اتحادیه اروپا سود ببرند. بازی قمار بر سر خروج انگلیس نباید پیچیده تر از این شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: